Logboek AP 2011
Terug naar de Klerk, winter stalling begint 27-09-2011
Zo het seizoen zit er weer op, boot van binnen opgeruimd, dekbedhoezen, handdoeken, achtergelaten kleding, drank restjes, halve zakken chips, snoepjes, appels verzameld en weggegooid. Alle niet gelezen tijdschriften verzameld en nog een beetje lopen mijmeren.

Peter gebeld en gezegd dat de boot weer de winterstalling in mocht in de grote hal, rustig de herfststormen afwachten. Er moeten wat kleine klusjes (lampje vervangen en een kleine beschadiging in de romp maken) gedaan worden enne.... we willen hem weer terug voor 29 maart 2012..... U4 startschip.

Jammer, maar het seizoen is weer over, maar in de komende maanden hebben we nog wel twee leuke tripjes, Puerto Rico (Isaf jaarvergadering) en een rondje Nieuw Zeeland met de Holland America lijn....

Het kan allemaal rotter......
Open Nederlands Kampioenschap Marblehead 23-25 september 2011 26-09-2011
Al een aantal jaren organiseert de de Roei en Zeilvereniging Gouda, gelegen aan de 's Gravenbroekse Plas in Reeuwijk het ONK Marblehead Klasse. De Marblehead klasse zijn kleine radiografische bestuurbare bootjes, zie het maar als een groter zusje van de K-klasse.

Al een paar jaar geleden werd Margriet gevraagd om te komen jureren. Mij leek het helemaal niets, maar ben toen toch een dagje komen kijken. Dubbele redenen, nieuwsgierigheid en jeugd sentiment. Ik ben ooit met mijn ouders en broers, 53 jaar geleden, mijn zeilcarriere begonnen aan die plas in Reeuwijk.

Drie jaar geleden was het aardig weer en ik dacht ik ga maar eens een dagje en..... ik vond het eigenlijk erg leuk, internationale deelnemers (Tsjechie, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Nederland), 20 bootjes en een uit de hand gelopen steiger constructie die een behoorlijk eind de plas insteekt. Ook hierboven en links een paar impressie fotootjes.

Dit heeft er toe geleid dat ik vorig jaar (2010) deel uit ging maken van het wedstrijd comite en wel in de rol van 'observer'. Dat houdt in dat je meekijkt en de jury eventueel verteld wat er gebeurd. Verder bestaat het comite uit een wedstrijdleider, een jurylid, een boeienlegger en nog een observeer en een uitslagverwerker (ZW), totaal dus 6 man/vrouw. Kijk dat is dus een lekker klein comite.....

Je staat dan feitelijk tussen de deelnemers in (en je ziet dus hetzelfde) en probeert direct judging toe te passen. Dat is dus in de praktijk helemaal niet zo simpel, want er gebeurt veel en snel. Ook zijn de delnemers behoorlijk fanatiek en ze uiten zich zelf niet altijd op even diplomatieke wijze.

Het is weer eens een heel andere tak van de zeilsport en ook dit jaar was ik weer van de partij. Licht weer en een lekkere temperatuur. Iets minder deelnemers dan vorig jaar, maar wel weer hetzelfde fanatisme. Boeiend en leuk, fijne lunches en drie gezellige dagen.

Het ligt in de bedoeling dat Gouda samen met de klasse organisatie in 2013 het WK gaat organiseren, dat wordt dan echt een grote happening.
Open Dutch Delta Lloyd 16-18 september 2011 20-09-2011
Afgelopen zomer hebben we in Medemblik een nieuwe Zeilvereniging opgericht en wel de HRC, de Holland Regatta Club. De Holland Regatta Club heeft als (enig) doel het op professionele wijze organiseren van zeilwedstrijden. De HRC heeft geen eigen locatie of clubhuis en heeft geen enkele commerciŽle doelstelling. De HRC is lid van het Watersportverbond. Onder haar leden bevinden zich wedstrijdleiders, (Int) juryleden, professionele RIB bemanningen etc. Elk lid is verplicht, in zijn of haar expertise, een bijdrage te leveren aan de verschillende evenementen.

Inmiddels heeft de HRC al een aantal wedstrijden geleid, een Splash evenement een Business Cup en een baan op het DeltaLloyd ONK.

Dit jaar voor het eerst met HRC de ONK gedaan, RSX planken en 49-er, kleine veldjes en niet veel spanning, maar wel een heel leuk comite. Ook de oprichtingsvergadering van HRC bezocht met een gezellige borrel. Ben nu opeens algemeen commissaris, ehhhhhh............

Duo Race 9 en 10 september 2011 12-09-2011
Vanaf 2 tot 4 september 2011 was het ONK Solo in Medemblik. Voor dit evenement was de AP startschip. Onder redelijk weersomstandigheden hebben we een kleine veertig solo's een leuk kampioenschap bezorgd.

Zondag avond weer naar huis. Schip afgetuigd als startschip want op 10 september gaat de AP zijn eerste wedstrijd varen en wel de beroemde Duo Race georganiseerd door het Regatta Center Medemblik onder bezielende leiding van Bob Hanenberg.

Wat is de Duo Race ?

De Duo Race is een race voor alle in de haven liggende schepen op basis van de Bob handicap. Je vaart met z'n tweeen, je start op een bepaalde tijd en je dient tegerlijkertijd aan te komen. De binnenkomst volgorde is dan bepalend...

In 2010 hebben Alex (zoon van Bob) en ik de boten gestart en gefinished en toen is eigenlijk het onzalige idee geboren om samen mee te gaan doen.

Alex is niet zo'n zeiler (meer RIB georienteerd) en om iedereen te verrassen zouden we de 2011 versie samen gaan varen met de AP.

Verder er maar niet meer zo over nagedacht, maar 10 september naderde en we hebben volgehouden dat we iedereen zouden verrassen met onze aanwezigheid. Mekaar nog eens aangekeken en bedacht dat het dan wel slim was om een dagje te gaan oefenen, blijft namelijk met z'n tweeen best een grote boot om wedstrijd mee te varen, gelukkig zijn spinnakers verboden (hebben we ook niet) dus maakt dat het leven wat makkelijker....

Vrijdag ochtend in Medemblik en Alex moest nog een klus afronden (Alex is ook de monteur van het Regatta Center) en rond enen met de AP de box uit. Stond een mooi lopend windje 15-20 knopen en binnen korte tijd stonden de zeilen erop en op weg naar Den Oever. Aan de wind gaat de AP snel op 1 oor (normaal) voor een Victoire en Alex had zo iets over zich van is dit normaal ???? Ja Alex dat is normaal en we hebben het overstag gaan goed geoefend en zelfs met zo'n jonge god (en electrische lieren) aan boord was dat dus gewoon hard werken.

Over bakbord loopt de Ap 0.2 knoop harder dus daar moesten we morgen wel rekening mee houden. Gemiddeld toch wel 7,3 knoop aan de wind, niet verkeerd. Ruime wind onder vol tuig met 15 knoopjes tikken we toch makkelijk de 8 knopen aan.

De volgende ochtend stond er jammer genoeg niet veel wind en na de schippersmeeting wisten we onze starttijd. Bob had de startlijn ongeveer in de haven opening gelegd en dat was vrij lastig om hem op tijd te halen. De Volvo heeft even meegespeeld en we waren maar een minuut of twee te laat (schande) en daarna maar varen. Nu het resultaat wil ik het niet over hebben (nee geen laatste gelukkig) maar weinig wind is niet gunstig voor ons. Daarnaast was de handicap ook niet in ons voordeel (Bob gaf het eerlijk toe, we blijven natuurlijk een luxe toerbak) maar Alex en ik hebben wel veel plezier gehad.

Na een uitgebreide borrel, diner en prijsuitreiking lagen we 's avonds moe maar tevreden in onze kooi. Ik hoop volgend jaar Alex weer te strikken, was toch wel errug leuk......

Weekje zeilen ? 29-08-2011
Eigenlijk wilden we een week gaan zeilen, maar een paar weken geleden kreeg Margriet plotseling een uitnodiging om de op de Aegean Regatta 2011 te komen jureren. Dat is een grote boten wedstrijd die start op Samos naar Leros, dan naar Niseros en finisht op Rhodos. Een weekje Griekenland, ach wat is daar nu verkeerd aan.

Met het vliegtuig naar Athene en dan door naar Samos, mooi hotel aan de kust (zie foto uitzicht) en volgende dag de start. Ze kwamen keurig voor het hotel langsvaren op weg naar Leros. Wij er met een veerboot achteraan en voordat de vloot binnen was waren we al in het hotel op Leros. Ook daar weer een dagje gebleven en toen op weg naar Niseros. Een heel mooi hotel aan de haven en een leuke kroeg met goede whiskey. Aan het eind van de rit op weg naar Rhodos en dat is echt toeristisch.

Kortom leuke jury ervaring en als personal driver van de jury ook nog heel veel gezien en het leuke was, waren we blijven zeilen in Nederland dan waren we van het IJsselmeer afgeblazen.......

Jeugd Europess Kampioenschap 420 en 470 in Nieuwpoort (B) 17 augustus 2011
Een paar dagen na het Jeugd WK 470 zijn we naar Nieuwpoort gegaan. Daar vond het Europees Kampioenschap 420 (kleiner zusje van) en 470 plaats. Voor de kust van Nieuwpoort waren een tweetal banen uitgelegd, een voor de 420 en een voor de 470. Op de laatste baan heb ik een aantal dagen op de Beluga doorgebracht. De Beluga is snelvarende, tsja hoe zal ik het zeggen, werkboot. Polyester, wit, grote voorkuip (helaas geen foto), stuurhut met cabriokap en niet te vergeten twee dikke Volvo diesels met heck-drives. Een perfect startschip voor op zee.

Het is goed dat ik niet snel zeeziek ben, maar we zijn wel wat golfjes tegen gekomen en af en toe een onweersbui. Ook regende het regelmatig, eigenlijk was alleen de laatste zaterdag een fijne dag. Honderd 420's en een kleine tachtig 470's. Het was een mooi en leerzaam evenement en met dank aan wedstrijdleider Peter en alle anderen van K.Y.C.N Nieuwpoort.

Jeugd Wereld Kampioenschap jongens en meisjes in de 470 te Medemblik 29 juli 2011

Van 20 t/m 28 juli is in Medemblik het jeugd WK 470 gehouden. Twee groepen jongens en een meisjes groep.

Onder wisselende weersomstandigheden (gemiddeld niet zo slecht, hoewel ook niet fantastisch voor de zomer) zijn er in totaal 11 wedstrijden voor de kust van Medemblik gevaren.

Omdat het een jeugd WK is was er ook een uitgebreid 'social'programma zoals bv de Nationscup, een evenement wat na de wedstrijden op de kant gespeeld werd. Denk dan aan touwtrekken en allerlei andere spelletjes.

Lekker tien dagen aan boord geslapen, geborreld en gezellig gedaan (blijft een lekker comfortabel schip). Het was een leuke week en ik kan nu weer echt overweg met ZW (uitslag verwerking) en groep indelingen. Die kennis was in de loop van de jaren een beetje sleets geworden.(Bedankt Eric voor de morele ondersteuning vanuit Los Angeles).
Europees Jeugd Kampioenschap Laser 4.7 in Workum 16 juli 2011
Hoewel dit evenement weinig uitstaande heeft met de AP vind ik het toch leuk om het in het logboek te vermelden. Een tijdje terug vroeg Eric me om te helpen bij het Europees Jeugd Kampioenschap Laser 4.7. De Laser klasse kent een vast type romp, maar kan uitgeust worden met een drie verschillende grootzeilen. De grootte is eigenlijk een beetje gekoppeld aan het feit wie er mee vaart. Zo is de Laser standaard een olympische klasse voor mannen rond 70 kilo, is de Laser Radiaal de olympische klasse voor vrouwen en is de 4.7 bedoeld voor jongeren tot 16 jaar, uitgesplitst naar meisjes en jongens.

Terug naar Workum, het EK is een grootschalig evenement met een kleine 400 deelnemers, twee banen op het water en een uitgebreide internationale jury. Omdat ik dit jaar al heel vaak terug te vinden ben op het water leek het me weer eens leuk om mijn oude hobby op te pakken van jury secretaris. Dat heb ik een hoop jaren geleden ook vaak gedaan tijdens de diverse SPA regatta's (huidige Delta Lloyd Regatta in Medemblik). Naast het jury secretariaat ook Eric een beetje helpen met de uitslag verwerking. Daar gebruiken we overigens ZW voor, een pakket wat in de loop der jaren behoorlijk standaard is geworden voor grote evenementen.

Hoewel Workum een dagdeeltje varen van Medemblik ligt toch besloten de AP thuis te laten, je kan haar namelijk in Workum niet dicht bij het evenementen terrein neerleggen. Dus een weekje logeren bij Eric en Riek. Hiernaast zie je mijn kantoortje, wat bootjes en een aparte windmeter voor het track en trace systeem.

Wat te zeggen over het weer, tsja eigenlijk zoals gebruikelijk, geen wind, veel wind en voornamelijk veel regen en wel zoveel regen dat het verkeer ernstig in de problemen kwam en dat kelder van ons woonhuis voor de tweede keer in een kleine 15 jaar tijd ondergelopen is. (einde cv ketel dus).

Het was leuk om weer eens een evenement op de wal te doen, zonder de hectiek van het waterwerk. En aan de wal was het qua fourage prima geregeld. Koffie, lunch, diner en een borreltje bij It Soal (de plaatselijke camping) en 's avonds een afzakkertje bij Eric thuis. Je maakt overigens wel lange dagen met veel wachten en dan opeens allemaal protesten die worden ingediend. Maar ja dat hoort erbij.

Prima weekje dus.....

ONK Lemmeraken 2011 4 juli 2011
Van 1 juli t/m 3 juli was het ONK Lemmeraken in Medemblik. Dit keer was ik comitelid bij Bestevaer, de zustervereniging in Medemblik. Het ONK wordt al vele jaren georganiseerd door Bestevaer onder bezielende leiding van Jacob. Met de Jacob Femmetje als startschip drie dagen varen. De eerste dag drie korte wedstrijden, op dag twee starten met twee korte en een middelange wedstrijd en op de laatste dag de lange afstandswedstrijd langs de vaste boeien.

Lag het IJsselmeer vroeger bezaaid met tientallen boeien, tegenwoordig is daar bijna niets meer van over, dus dat vraagt enige creativiteit van het comite. Uiteindelijk met twee wedstrijd boeien extra lukte het toch om een mooie baan uit te zetten.

Na de start van de lange afstandswedstrijd zijn we met het startschip terug naar de haven gegaan. Omdat de aken uitgerust zijn met track en trace konden we aardig volgen waar ze uithingen en wanneer we terug moesten naar het wedstrijdwater om ze te finishen. Dus rustige lunch met spiegeleieren en dan op ons gemakje terug. Nu uiteindelijk werd het dus toch stress omdat we voor het mooi eigenlijk net iets te laat weggingen uit de haven, maar daar hebben de deelnemers niets van gemerkt. Toch nog net op tijd het anker derin en de finish joon op z'n plek.

Hierboven een kleine impressie....
Tune up en ONK draken 2011 27 juni 2011
Na in Scheveningen al met een aantal draken wedstrijd gezeild te hebben waren we nu in Medemblik wedstrijdleider van de tune up draken, zeg maar een soort van oefen weekeinde op zaterdag en zondag, en het ONK draken. Bij de tune up zijn er gemiddeld zo'n twintig a dertig deelnemers en bij de ONK een paar meer. De Breeveertien is startschip en de weersverwachting voor de tune up was ronduit slecht, veel wind en regen.

Toen we bij de North Sea Regatta waren heeft Alex de lekkage in de bilge ruimte opgelost. Bij de Delta Lloyd Regatta Medemblik hadden we al gemerkt dat er spullen in de bakskisten onder het achterdek nat werden. maar ik had daar nooit veel aandacht aan besteed, ook omdat er naar mijn mening geen water van de kist naar de rest van het schip kan lopen. Nu dat is dus een foute gedachte, er lopen wel degelijk leidingen door het schot zoals de uitlaat, kachel afvoer en nog wat zaken. Komt er water van bovenaf dan druipt er water in de bakskist, verzameld zich van onderen en lekt dan via de doorvoer naar de bilge ruimte. Daarnaast zat er een gat onder de radar paal waardoor er ook eea naar binnen kwam. Omdat we dit jaar eigenlijk alleen maar zware vaar omstandigheden hebben gehad is er dus relatief veel water gelekt en liep dat de bilge ruimte in. Dat verklaart ook dat er altijd wel weer een beetje water in de bilge stond.

Alex heeft het gat onder de Radarpaal dichtgekit en nieuwe luikrubbers (een maatje hoger) geplaatst. Daarna alles gecontroleerd met de tuinspuit en voila, geen lekkage meer. Hulde voor Alex en een irritant probleem uiteindelijk na 3 jaar opgelost.

Terug naar de tune up draken, nu daar kan ik kort over zijn, er is niet gevaren, het was gewoon ronduit beestachtig weer en de draken wilde, met het oog op het ONK, hun matriaal graag heel houden.

Op donderdag startte we met het ONK en dit keer werden we niet geteisterd door erg slecht weer. We hebben iedere dag het normale programma kunnen varen. Door onze Griekse deelnemer Stravos is tijdens het ONK een (engelstalig) blog verslag bijgehouden. Het Engelse team Poul-Richard Hoj-Jensen, Peter Bowering and Joost Houweling met de GBR 745 zijn Nederlands kampioen geworden.

Zaterdag hebben we ,op uitnodiging van de Nederlandse Draken Klassevereniging, van een uitermate gezellig diner genoten in Kasteel Radboud, altijd een hoogte punt van dit evenement. Op weer naar het volgende ONK in 2012 in september.

Delta Lloyd North Sea Regatta 2011 15 juni 2011
Dit jaar de North Sea Regatta voor baan D gedaan. De eerste keer op de Noordzee voor Scheveningen met bijna het complete Comite uit Medemblik en Monique en Coby. Op baan D varen de J22, Max-fun, Yngling, Melges 24, Draken en Laser SB3.

Gemiddeld 7 a 8 boten per klasse onder zeer wisselende weersomstandigheden. Veel wind, veel regen, geen wind, waterhozen en af en toe een stroom van 3 a 4 knopen. Boven foto onze drie boeien boten en hier opzij het startcomite (allemaal dames ja, ja, muv mijzelf).

Vrijdag Xander de Buisonjee in de stromende gietregen en Zaterdag avond Anouk voor 2000 Delta Lloyd gasten. Het comite was ondergebracht in het Bel Air Hotel en gezien de weersomstandigheden hebben we bijna elke avond in de Bar gezellig een afsluitertje gedronken. Ondanks het weer een prima evenement, prima boeien boten (bedankt Michel, Gabor en Jan Willem) en voor herhaling vatbaar.

Ahhhhhhh, Delta Lloyd Regatta Medemblik 2012 valt samen met de North Sea Regatta 2012, dat gaat dus niet werken.. ...

Delta Lloyd Regatta 2011 30 mei 2011
Dit jaar weer met de RZV naar de Delta Lloyd Regatta. Dit jaar 6 dagen, start op dinsdag en doorlopend naar zondag. Wederom met de 470 klasse. Twee groepen heren en een groep dames en een niet al te overladen programma. Het weer was......je wat zal ik zeggen zeer wisselend van geen wind tot veel te veel wind.

Kortom laten we maar beginnen bij het begin, dinsdag woei het redelijk en stond er zowaar een zonnetje, buiten de gebruikelijke mensen aan boord ook een nieuwe gast genaamd Papou. Papou is wat oudere spaniel waarvan de bazin in een van de rubber boten vaart. Papou vindt alles best als tie maar op de bank mag en geknuffeld wordt.(Zie fotootje rechtsonder in dit topic).

Eigenlijk is alles weer zoals vanouds, het team is zo goed ingewerkt dat eigenlijk niet zoveel mis kan gaan. Op woensdag werd de wind al wat meer, uitschieters naar 26-27 knopen en dat is eigenlijk ook wel het matje voor de gemiddelde 470 zeiler. Met name de dames groep kregen het aan het einde van de middag best lastig toen de wind doorging naar 30 knopen.

Donderdag was eigenlijk de beste dag, mooi lopend windje en alles verliep via schema. Daarna was het wel gedaan met het aardige weer. Zie bovenstaande foto (vrijdag). Je ziet hier de wind oplopen (middelste meter AWS) van 18 knopen naar dik 35 knopen. Wel apart om zo achter je ankertje te liggen.

Wel ontdekte ik een naar probleem, er stond nogal wat water in de bilge ruimte en wel zodanig veel dat ik moest pompen. Natuurlijk de verkeerde pomp gebruikt, die van de kajuit dus. Ahhhh de pomp in de kuip dus gebruiken en die gaat echt behoorlijk zwaar. Uiteindelijk zakte het water peil in de bilgeruimte vrij snel en was het na tien minuutjes pompen eigenlijk leeg. Naar huis gevaren (de wedstrijden werden afgelast) en in de haven nog eens goed gekeken. Stond weer een beetje water in maar te weinig om eruit te pompen. Ergo, waar komt dat water nu vandaan.

Het is wel niet veel, maar twee emmertjes, maar het blijft wel irritant. Wel de hele motorruimte geinspecteerd maar eigenlijk niets kunnen vinden, geen koelwater, geen afsluiters, water is ook niet warm en best helder..... Dit wordt dus ook vervolgd, ik kan het niet vinden en het is ook niet zoveel...


De wind zou ons vanaf vrijdag parten blijven spelen, 's ochtend met 15 knopen de haven uit en rond het middag uur begon de wind uit het zuidwesten gestaag op te lopen. Mooi is te zien de vlaggen mast van het Regatta Center met alle uitstel vlaggen erop.

Door de harde wind is uiteindelijk ook nog een anker ongelukje gebeurd. De ketting was door het heftige stampen uit de ankerrol geschoten en iemand heeft geprobeerd er weer in te krijgen. Dat leverde dus een gekneusde pink op. Het blijft natuurlijk 10 ton wat aan een anker ketting loopt te rukken. Ondanks de slechte weersomstandigheden, het bilge water, verbogen anker plaat was het wel weer een giga gezellige week met alle medewerkers.....

We hebben waardeloos weer gehad, maar de stemming bleef altijd goed, ook de woensdag Chinees (Danny Leung) was weer perfect en de medewerkers tent was ook een nieuwe en goede uitvinding.

Ook het Trefpunt met Arjan, Margriet, Josje, Frans, Marcelien en Marinus hebben zich weer van hun beste zijde laten zien.


Willem Jan, Gerda, Barbara (1), Barbara (2), Kim, Leo, Bas, Gert, Raff, Jip, Norbert, Joost, Roel, Daan, Jirja, Remco, Karin, Geoffrey, Thijs, Job, Marrit, Jenny en Pim (en Wilma van de uitslag verwerking) hartelijk dank...

Op naar de worldcup Delta lloyd 2012 !!!!!

Zomer 2011 20 mei 2011
Ik kan het niet nalaten na de afgelopen weken en de weersvoorspelling voor de aanstaande Delta LLoyd Regatta.

Prutttttt dus................
Diverse evenementen 16 mei 2011
Het afgelopen weekeinde zijn we startschip geweest voor OK-jollen en Corsar. Vrijdag was het redelijk weer, maar zaterdag en zondag stond er een ronduit harde wind (7 bft) vanuit het oosten. Dan wordt het Regatta Center lager wal en staan er behoorlijke hoge golven op het IJsselmeer, het is dan geen pretje om naar buiten te gaan.

Zondag 30 april toch geprobeerd en jahoor net buiten de haven hoofden, met schitterende zon kwam er een golf over waardoor ik compleet verdronk staande achter het stuurrad. Na drie jaar de eerste keer dat ik door weekt raakte. De zelflozende kuip werkt prima....enne er is uiteindelijk niet gezeild....

De weekeinden daarna met de Breeveertien als startschip buiten wezen spelen, eerst FD en Contender Klasse en een weekeind later met de J22, Melges 24 en Max-fun. Beide weekeinden was het redelijk te doen. Op naar de Delta Lloyd Regatta 2011 van 21 tot 29 mei.
Vervolg accu's 29 april 2011
Ondanks het feit dat een Optima accu jaren moeten meegaan hebben de onze na een kleine driejaar wel de geest gegeven, iets wat volgens Alex eigenlijk niet zou moeten kunnen. Uiteindelijk bleek dat de diverse kabels niet goed vastgedraaid zijn waardoor er vonken liepen over de aansluitpunten. De diverse sluitringen zaten ongeveer vastgelast en dat zou een reden kunnen zijn dat de werking versneld achteruit is gegaan.

Hiernaast zie je eea nog in premature staat tijdens de bouw, de boegschroef is gemonteerd, de accu's staan klaar en, heel vals, zie je ook de stekker van de acculaders. (zie logboek item hieronder).

Uiteindelijk zijn beide accu's vervangen door nieuwe, is de bekabeling goed en juist vastgezet en alles netjes getest. Het eindresultaat is prima, een weer volop draaiende ankerlier en een prima werkende boegschroef.

Wel weer een nieuw probleempje ontdekt, er staat weer wat water in de motor bilge ruimte en dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, Maar weer eens even aanzien.
United 4 en kleine problemen 20 april 2011
Vrijdag middag 15 april naar Medemblik, dit voor de United Four. Daar zou ik met de AP startschip zijn voor de Hollandia baan. Alle spullen aan boord gehezen en even alles checken. Als laatste wilde ik de motor starten en ja hoor een droge tik en dat was het......

Wel god...... de ...... Niet voldoende spanning op de voltmeter, ergens rond de 10 volt. Binnen gekeken op de andere meter, prima dus. Hoe kan dat nu, de boot heeft de hele week aan de walstroom gehangen en nu wil de motor niet meer starten. Waarom laden de Victrons de startaccu niet bij ????

Gelukkig heb ik startkabels en heb dus de optima accu verbonden met een van de huishoud accu en plopperderplop onmiddelijk starten dus.

Vervolgens Alex gebeld en gezegd wat er gebeurd was. Hij kwam even kijken en toen was het probleem snel opgespoord, de start accu wordt niet geladen als het schip aan de walstroom ligt. Daar dient dus een aparte lader voor te zijn......

Natuurlijk, die dus maar gelijk besteld en bij Dico een nieuwe optima (kassa) gehaald. Een motor die niet wil starten word ik nerveus van.

In iedergeval is nu weer alles gereed voor morgen. Rond half negen de haven uit en richting baan (ergens bij het vogel eiland). Deze keer hadden we de 470, 420 en nog wat andere klassen. Ankeren maar en toen viel me weer wat op. De ankerlier lijkt trager te draaien, hmmmmmmm.

Nu hadden we na de motor accu ook naar de boegschroef en ankerlier accu's gekeken (serieel aangesloten naar 24 V) en die heeft wel z'n eigen lader dus daar kon het niet aan liggen. Vreemd, maar het is goed hoorbaar dat de lier langzamer draait en dat geldt eigenlijk ook voor de boegschroef. Goed bij het ankeren dan maar de motor op een hoger toerental en daar ging de handel beduidend sneller van. Het was gelukkig licht weer dus ik hoefde niet het anker op te varen. Alex had die dag verder geen tijd dus die zou volgende week kijken.

Over de wedstrijden was verder niet veel te melden, het was aardig (koud) weer en het was eigenlijk hardstikke gezellig aan boord met Angeline als wedstrijdleider. Het accu verhaal wordt verder vervolgd...
Begin seizoen..... 10 april 2011
Van de week een belletje gekregen van Alex, de boot lag weer in zijn box, helaas met de boeg naar het steiger. Dus moet ze nog even omgedraaid worden om op een normale manier aan boord te kunnen komen (vingerling steiger is dan net te kort om bij de zij opening te komen).

Bij het draaien leek de boegschroef wat trager te werken, maar voor de rest was wel alles oke.

Ook de generator weer in bedrijf gesteld, doet Alex tegenwoordig want de Gen heeft moeite om het koelwater op te pompen. Vorig jaar had Alex al het leiding werk veranderd (verkort) maar het lukt nog niet om het eea in een keer aan de praat te krijgen. Door het loshalen van de wierfilter lukt het uiteindelijk wel en daarna liep de generator als een zonnetje.

Verder de bedjes opgemaakt en alles weer op orde gemaakt. Alles lijkt goed te werken, ook het canbus systeem waar vorig jaar het service paneel (met de meters) het niet meer deed, werkt naar behoren. Kortom helemaal goed. Het enige wat me opviel was dat de voltmeter bij de motor paneel wat lager staat, nou ja het zal wel, de motor startte in een keer dus......op naar de United Four.
Even gluren..... 1 maart 2011
Op 12 februari in de auto gestapt en op weg naar Medemblik. Het was op de zaterdag nog lekker rustig op de weg.

Rond lunchtijd in Medemblik. Even bij Alex thuis wezen kijken naar de werkplaats en nog even naar de hal waar de Mr D staat. Zag er heel goed uit en met name de waterjet constructie ziet er indrukwekkend uit. Daarna naar de Klerk om samen even te gaan kijken of alles nog OK is.

Gevraagd aan Peter of hij de hele kleine schade aan de boeg (aanvarinkje met een paal bij de vischafslag omdat iemand per ongeluk de voorlijn al vast gezet had) wil repareren en nog wat andere zaken samen met Alex gekeken. Over de dagtank nagedacht, wordt qua ruimte wat moeilijk te plaatsen in de motor ruimte, plan dus maar voorlopig even laten rusten.

Het schip lag er verder goed bij, altijd triest om de radar paal zo te zien liggen, maar anders kan de AP niet door de deur bij Peter.

Paar maandjes nog en dan gehts es lossss....
IJspegel wedstrijden januari-februari in Scheveningen 28 februari 2011
Ook dit jaar beginnen de gebruikelijke IJspegel wedstrijden in Scheveningen. Iedere tweede en vierde zondag van de maand vroeg op weg naar Scheveningen. In het donker 's ochtends in het autootje, rond negen uur op de kade, vrienden begroeten en een kopje koffie op het startschip de Albatros van Rederij Vrolijk.

Rond half tien verlaten we de haven en afhankelijk van de wind en stroming zoeken we met de Albatros een plekje voor de kust van Scheveningen. De schipper (die wisselt steeds) en Gert zijn de vaste bemanning van de Albatros zorgen voor het anker werk, de koffie en de uitsmijters. Leo maakt foto's, Frans of Roel schiet. Coby, Moniek, Raymond of Suus doen de vlaggen en ik kijk meestal lijn. Aly kijkt lijn en doet de marifoon en dit alles onder de bezielende aanvoering van Peter.

Half twaalf de eerste start, twee groepen en als het weer het toelaat doen we nog een start aan het begin van de middag. Zo rond drie uur, soms wat vroeger, soms wat later zijn we weer terug in de haven. Eventuele protesten behandelen en dan de prijsuitreiking en een goed glas wijn. Vijf uur weer thuis, weer een zondag nuttig besteed. Dit jaar op 30-januari, 13 februari en 27 februari. Blijft errug leuk.....

Winter in Medemblik 24 januari 2011
We zijn alweer een paar dagen in het nieuwe jaar en we zijn langzaam de agenda voor het nieuwe seizoen aan het vullen.

De belangrijkste evenementen dit jaar zijn een WK 470 jeugd, EK 470 jeugd, Delta Lloyd Regatta, North Sea Regatta, Vuurschepen Race, ONK Draken, ONK Lemmer Aken en de ONK Olympische klassen. Kortom een lekker vol (weekeinde) programma.

Ook in januari heeft onze technische directeur een weekeindje in Rotterdam gedaan. Even de gewone attracties, zoals de Spido, de Euromast en een toertje centrum. Was erg gezellig.

30 januari 2011 begint de IJspegel race in Scheveningen weer en in februari staat er een bezoekje de Klerk gepland. Even kijken hoe het met de AP gaat....

Hiernaast een foto van het Winterse Medemblik met de Vischafslag, dat is weer even wat anders dan in de zomer. Met dank aan Martine voor de foto......
Logboek 2011 04 januari 2011
Zo het nieuwe jaar is weer begonnen. De boot staat zoet in de winterstalling bij Peter de Klerk. Er hoeven deze winter naast de gebruikelijke onderhouds perikelen weinig andere zaken uitgevoerd te worden. Wel zit ik de denken dat ik een dag tank wil hebben voor de brandstof tank. Omdat deze tank lang en plat is en als deze bijna leeg wordt de motor gevoelig voor luchthappen, zeker bij behoorlijke golf slag. Door nu een klein tankje (5 a 10 liter) te laten maken en deze tussen de motor en echte brandstof tank (lager) op te stellen dan zou het luchthappen niet meer mogelijk kunnen zijn.

Maar een dezer dagen opnemen met onze technische chef Alex. Het logboek 2010 is afgerond en we kunnen nu beginnen met het nieuwe jaar.