Logboek AP 2010
Einde jaar 29 december 2010
De reis naar Panama was zeer bijzonder en aanraden waard.

In de maand november ook nog een paar dagen naar Athene geweest voor de ISAF (International Sailing Federation) jaarvergadering. Vele bekenden en vrienden uit de zeilwereld gezien. Op naar het nieuwe jaar en nieuwe plannen.

Met betrekking tot de AP verwacht ik niet al te veel onderhoudsproblemen. De anti fouling ziet er nog goed uit, mogelijk worden de accu's wat gammel en voor de rest geen gekke dingen (hoop ik). Ook geen plannen voor andere aanpassingen. Alles is goed en functioneert goed. In februari 2011 zullen weer eens een kijkje gaan nemen bij de Klerk Yacht Service.

Rest mij u een prettig en mooi zeilseizoen 2011 toe te wensen.
Panama kanaal 20 oktober 2010
Op dinsdag 28 september zijn we met de KLM vertrokken naar Atlanta, daar verder op de vlucht naar San Diego. 's Avonds laat arriveerden we in San Diego, een stad aan de westkust van Noord Amerika.

Met een taxi van de luchthaven naar ons hotel in het oude centrum van San Diego, een heel leuk design hotel met mooie kamers en gelegen midden in het uitgaanscentrum van San Diego.

De reden om naar San Diego te gaan is dat we as vrijdag 1 oktober gaan starten met een van de drie droomreizen die ik nog in mijn leven wil maken en wel varen door het Panama Kanaal en heel veel zien. Kun je natuurlijk ook met de AP doen, maar dat kost wel even wat meer tijd.....

Na in San Diego twee dagen rondgetoerd te hebben zijn we rond 1 uur 's middags aan boord gegaan van de MS Statendam om op weg te gaan naar het Panama kanaal.

Eerste plaats van bestemming was Puerto Vallarte in Mexico, gevolgd door Huatulco, Puerto Chiapas, Puerto Quetzal in Guatamala, Corinto in Nicaragua, Panama en als laatste Cartagena in Columbia. Einde reis zou Fort Lauderdale worden in Florida. Daar zullen we een paar dagen blijven en dan uiteindelijk weer terug naar Amsterdam.

Totale cruise duur twee weken. Dus uit en thuis drie weken.

De Statendam behoort de Holland Amerika Line toe,is 719 ft lang, 111 ft breed, 1260 gasten en 550 bemanningsleden. Maximum snelheid is 20,9 knopen en weegt 55919 ton. Gebouwd in Venetie in het jaar 1993.

Van de reis heb ik veel fotoos gemaakt en moet ik nog een reisverslag maken. Binnenkort is dat afgerond en zal het als PDF hier op de site geplaatst worden.

Seizoen is over......22 september 2010
In oktober gaan we een aantal dagen naar Athene voor de Isaf Year conference en daarna richting Panama. Een van die dingen die je toch zeker een keer in je leven gedaan moet hebben.

Door deze zaken hebben we besloten om de AP eind september weg te brengen naar haar winterstallings plek bij de Klerk Yachtservice. Voordat de AP zou verhuizen hebben we nog wel een drietal dagen Open Nederlandse Kampioenschappen Olympische klassen in Medemblik gedaan. Dit is een evenement wat georganiseerd door het Verbond met als verenigingen Workum, Sneek en Hollandia. Drie banen voor de kust van Medemblik.

Ook ik heb daar nu al een aantal jaren aan meegewerkt in diverse rollen zoals startschip, boeienlegger in een rib (ja ja ik heb mijn internationaal vaarbewijs), finish schip, noem maar op.... In dit wat hectische jaar vond ik een plekje op de kant ook wel leuk, dus dat werd uitslag verwerken met het onvolprezen ZW programma. Het is ook eigenlijk best wel weer leuk om op de kant te zitten en daar te rommelen met computers.

Met een beetje pijn in het hart 's ochtends (er zijn dan nog geen uitslagen) wel de AP opgeruimd, beddengoed verzamelen, vergeten kleding opruimen, koelkast uitruimen, watertank leegmaken en al die andere klusjes die je moet doen om de boot winterstallings klaar te krijgen.

Op 18 september 's avonds laat de laatste borrel van het seizoen met Eric en Margriet gedronken en onze laatste nacht van dit seizoen aan boord doorgebracht.

Hoewel het geen leuk jaar is geweest hebben we toch uitgebreid genoten van onze mooie Victoire 42, een van de twee die na de eerste doorstart van Victoire gebouwd zijn. Ondanks alle perikelen met de werf hebben we nog geen seconde spijt van het bootje.

Komende week gaat de AP richting de Klerk Yacht Service en zal ze verder vertroeteld worden. Er zijn voor het komende seizoen eigenlijk geen grote wijzigingen gepland, buiten het reguliere onderhoud, het schip voldoet goed en alles werkt naar behoren, mag ook ook wel na twee jaar.......
Nederlands kampioenschap Aken 6 september 2010
Van 24 t/m 30 juli hadden we het EK OK jollen. Vlak voordat we in maart naar Sint Maarten gingen hoorden we dat mijn oudste broer Hans ernstig ziek was. Na de eerste stress leek het, tijdens het WK 470, met Hans wel beter te gaan, we hebben nog gezellig gegeten in Scheveningen en hij was ook nog een dagje koffie komen drinken in Scheveningse. We waren dus eigenlijk heel optimistisch gestemd, maar op 28 juli ontving ik 's ochtend aan boord een telefoontje van mijn schoonzus dat eea zich zeer negatief ontwikkeld had. Hoewel we van plan waren om in de maand augustus een paar weekjes te gaan zeilen is daar weinig van terecht gekomen.

Op 14 augustus 2010 overleed mijn oudste broer op de leeftijd van 61 jaar na zes maanden ziek zijn.

Op 2 september begon het NK Lemmeraken wat al sinds jaren door Bestevaer in Medemblik georganiseerd wordt. Meestal valt dat samen met een evenement van Hollandia, maar dit jaar had onze club niets. Na een nare tijd dus een leuk verzetje.

Een kleine twintig aken hadden zich verzameld in de haven van het Regatta Centrum en waren inmiddels gecontroleerd en gemeten. Klinkt simpel, maar in het verleden werden meet problemen tot aan de zeilraad uitgevochten. Dus het comite en het protest comite slaakten een zucht van verlichting.

's Ochtend vroeg het water op met de Jacob Femmetje en na een tijdje varen konden we al spoedig voor anker. Deze dag twee korte wedstrijden (up-down wind baan). Er deden zich tijdens deze twee eerste wedstrijden geen incidenten voor en rond een uur of vier waren we terug op het RC. Bij de aken is de catering altijd prima verzorgd, dus we hebben ons de witte wijn prima laten smaken.

Op zaterdag 3 wedstrijden, twee korte van plusminus een uurtje en een middellange van 2 uur. Het was een aangename dag op startschip (zie foto rechts) en er waren eigenlijk geen problemen. Zondag alleen nog de lange afstandswedstrijd om de vaste boeien op het IJsselmeer. Starten en dan terug naar het RC en een kleine 4 uur later weer terug om te finishen met de Jacob Femmeke. Een prima uitwaai weekeinde.
Scheveningen naar Medemblik 21 juli 2010
24 juli begint bij Medemblik het Europees Kampioenschap OK-jollen en daar zijn we startschip. Dat houdt in dat we na het WK 470 redelijk vlot moeten terug zijn in Medemblik. Omdat ik een paar weken geleden een garage ongelukje heb gehad kon ik mijn rechterhand niet meer zo goed gebruiken. Zoonlief en vriendin waren zo vriendelijk om ons uit de nood te helpen en zouden we maandag terug zeilen naar Medemblik.

Rond negen uur op maandag arriveerden de kinderen en het was mooi weer en..... geen wind. We wilden over Amsterdam terug omdat ik altijd leuk vind om langs het CS te varen. Tien uur voeren we de haven van Scheveningen uit en draaiden we de Noordzee op. Rustig op de motor onderweg naar IJmuiden. Onderweg werden we ingehaald door een aantal vrijwilligers van het KNWV die diverse Ribs terugvoeren naar Medemblik. Bijzonder was dat we net voorbij Amsterdam het casco van de Rainbow tegen kwamen waar onze goede vriendin Martine de PR verzorgd.

Gelukkig waren we net te laat vor de Schellingwoudse brug, dus verplicht borrelen om kwart over vier. Rond zes uur draaide de brug en gingen we op weg naar de KZRV Muiden. Een uurtje later meerden we af in box. Dat was al geregeld door Dick en daarna hebben we prima gegeten in de Pampus bar. In de kuip nog uitgebreid een borreltje gedronken met Dick en de kinderen. Het was een prima avond en in de kleine uurtjes maar weer naar bed toe.

Volgende ochtend weer geen wind, toch de zeilen maar gereed gemaakt, er zou vast wel wind komen want we zouden immers gaan zeilen. Nu nada niets 2 a 3 knoopjes. Door de sluizen bij Enkhuizen, voor ons de eerste keer door het nieuwe sluizen complex en rond vier uur waren we weer terug op het regatta center. De kinderen met de auto terug gebracht naar Scheveningen en even een dagje naar huis, wassen en katten aaien.

Van 24 tot 30 juli EK OK jollen.
WK 470 Scheveningen 19 juli 2010
Van 4 tot 18 juli vond het WK 470 plaats. De 470 klasse is een olympische klasse waar mannen en vrouwen in varen. In de 470 klasse heeft nederland ook al olympisch succes geboekt, zilver voor Marcelien de Koning samen met Lobke Berkhout. Dit duo bestaat inmiddels niet meer, maar Lobke is verder gegaan met Lisa Westerhof.

Het WK in Scheveningen is een van de grootste evenementen die een land mag organiseren in het olympische zeilgebeuren en kan dus zomaar 'Prestigious' genoemd worden. Aan Hollandia en Jachtclub Scheveningen de eer om dit evenement te organiseren.

In totaal zijn zo'n kleine 50 man aanwezig om het waterwerk uit te voeren verdeeld over twee banen, twee startschepen, contrastart schepen, finish schepen en diverse rubberboten (boeienleggers en rescue) en zo'n kleine tachtig coachboten, kortom een giga spectakel met 180 deelnemers.

De eerste dagen werden de boten eerst gemeten en daarna startte het evenement met een practice race, 3 groepen mannen en 2 groepen vrouwen. Ik zelf was actief op het contra startschip van de jachtclub scheveningen. Dit was dezelfde boot als tijdens het WK J22.

De weersomstandigheden waren heel wisselend, we hebben heel veel wind en regen gehad, maar ook en aantal mooie zeildagen.

Voor de nederlanders ging het vooral goed met Lisa en Lobke, ze sloten de serie als Wereldkampioenen en bij de mannen haalden de broers Sven en Kalle Coster een zesde plaats.

Het was heel erg prettig dat we de AP bij ons hadden en als moederschip konden gebruiken. Eric deed de uitslagen van het evenement en sliep bij ons aan boord. We hebben in tien dagen tijd heel veel bijgekletst.

Hoewel ik bedacht had dat we ook 's avonds af en toe een rondje konden zeilen op de Noordzee was het WK te intensief om aan zeilen toe te komen. Plannen zat, maar voordat je de dag afgerond hebt is het zo 9 uur 's avonds en dan moet je ook nog eten. Eigenlijk (ahummm) hebben we maar een keer gevaren tijdens het WK J22 en WK 470 en dat om bij de bunkerboot diesel te gaan halen....Afijn we moeten nog terug naar Medemblik, dus wie weet....

WK J22 Scheveningen 3 juli 2010
Vanaf 28 juni tot 3 juli wordt het wk J22 gehouden in scheveningen. Een kleine 50 deelnemers, waaronder de NED 1223 met Jenny, Marrit, Jeroen en mijn zoon zouden starten voor de scheveningse kust.

J22 hebben geen eigen motor en de havendienst wilde niet dat er gezeild werd in de havens. Dus iedere ochtend naar buiten met een sleep van zo'n kleine 20 boten.

Ik zou in het wedstrijd comite samen met Radboud de contra start en contra finish doen. Hiervoor hadden we een snelvarende vissersboot van Johan. Deze was ook prima in staat om 20 boten te slepen. Het samenstellen van de sleep deden we met behulp van handheld marifoons. Het organisatie comite had vanuit veiligheids oogpunt ook marifoons verplicht gesteld voor de J22 en het werkte uiteindelijk prima.

Het waren mooie zonnige dagen zonder al teveel wind. Een dag hadden we last van "zeevlam" en dat leverde wel veel problemen op. Zeevlam is een snel opkomende mist op zee en wordt veroorzaakt door het warme achterland en koud zeewater.

Gelukkig waren er vrij veel smartphones met google maps (hoe bedoel je eigenlijk verboden) op de baan zodat de meeste J22 wel weer de haven konden vinden. Ook het radar aan boord van ons schip bracht uitkomst en daar konden we ook nog wat boten mee vinden en terug begeleiden naar de haven hoofden.

Met Nic Bol (RZV) als wereldkampioen werd op 3 juli een erg leuk evenement met een grote prijsuitreiking afgesloten. Daarna een paar rustige dagen doorgebracht op de AP. Deze had van de organisatie een mooie stek in het Malherbe gedeelte gekregen. Op naar het WK 470.....
Zeilen naar Scheveningen 23 juni 2010
Na een vermoeiende week Texel zullen we op 23 juni naar Scheveningen gaan zeilen. Onze goede vriend Peter arriveerde zondagavond en na een hapje en een paar borreltjes zijn we niet al te laat naar bed gegaan.

De volgende ochtend rond 5.30 op, motor starten en wegwezen. We hadden al gezien dat we rond 07.00 relatief weinig stroom zouden hebben op het Marsdiep en dat we gedurende de hele dag gunstig zaten ten opzichte van de stroom op de Noordzee. Getijde tabellen, kaarten en Ray Marine E80 waren en lagen paraat.

Het tochtje naar Den Oever was heel erg rustig, weinig wind en mooi helder (koud) weer. Rond 7 uur door de sluis en de brug en daarna richting Den Helder. Ook gelijk de zeilen gehesen en een klein uurtje later draaiden we de Noordzee op.

Een bakstagswind (10 a 15 knopen) liet de AP mijlen maken, met twee a drie knopen stroming schoten we lekker op. Rond twee uur voeren we IJmuiden (ja, ja motor bij op 1800) voorbij. De wind was inmiddels een kleine 15 knopen en we maakten qua SOG rond de 11 knopen.

Even na zessen zagen we de pier verschijnen en waren we voor mijn gevoel weer op bekend terrein. De wind zakte een beetje in en dat was een goede reden om de fokken op te rollen en het grootzeil te laten zakken. Motor op 2000 toeren en op weg naar de haven hoofden. Even na 7 draaiden we de jachthaven in en vonden een mooi plekje in de passanten kom. Daar stond Aly al te wachten. Rustig de AP afgemeerd en een beetje opgeruimd.

Na zoveel evenementen de afgelopen weken en best nog wel moe van Texel zouden we nu een paar dagen naar huis gaan en dan weer 26 juni naar Scheveningen voor het WK J-22.

Met dank aan Peter en Aly.

Rondje Texel 22 juni 2010
Dit jaar zou mijn laatste rondje Texel worden. Na vier jaar vond ik het wel mooi geweest. Texel vereist veel vergaderen, veel op en neer reizen en uiteindelijk een lange week met als evenementen de Zwitserleven Texel Dutch Open, de sprint races en uiteindelijk het rondje zelf.

Samen met Jaap hebben we de Ribs opgehaald, de overige comite leden op maandag verwelkomd, het appartement betrokken en zoveel andere klusjes gedaan die nog uitgevoerd moesten worden. Dit jaar zouden we voor de TDO gaan werken met een vast startschip, de YAR uit Scheveningen. Dus geen gespring en gehobs meer met een rubberboot door de branding (zie logboek 2009). Enige nadeel, eerst naar Oudeschild rijden, dan even een rondje omvaren (2 uur) naar paal 17 en dan weer je wedstrijden doen. Dat worden lange dagen, maar samen met de bemanning van de Yar en Tom Erik was dat geen probleem.

TDO was qua weer niet zo verkeerd, wel relatief veel wind, maar geen regen. Het waren ontopvallende wedstrijden, dat wil zeggen het ging allemaal prima en we hebben eigenlijk geen protesten tegen het comite gehad, dit in tegenstelling met andere jaren. Ook de sprint races waren leuk, maar het was voor Edwin niet zo eenvoudig om de deelnemers het water op te krijgen. Uitgaande van 16 geplande schepen bleken uiteindelijk 9 boten het sop gekozen te hebben. Dat maakte de serie wel wat korter, maar het was eigenlijk ook niet zo....... Je steekt er als comite veel moeite in en dan gaat dat wel een beetje als een nachtkaars uit.

Zaterdag zou het rondje rond 13.00 gaan starten, maar op vrijdagavond waren de weersvoorspellingen slecht. Een zware depressie boven de Noordzee met veel regen (dat is niet zo erg) maar ook met veel wind. Noordwest met gemiddels 25-30 knopen en vlaagjes 35 knopen. Dat voorspelt niet veel goeds. In het appartement met vrijwel de hele crew een borreltje genomen en hopen op een plotselinge weersomdraai.

Rond vijf uur 's ochtends werd ik wakker en keek naar buiten. De boomtoppen hingen krom in de wind en het huilde om het huis. Owwww, owwww, dat klinkt en ziet niet goed. Kopje koffie en dan maar snel naar het strand. Dat zag er dus niet goed uit, hoge golven (3 a 4 mtr) veel schuim en gemiddeld 32 knopen wind en de weersverwachting gaf ook niet aan dat het wat rustiger zou worden, goede raad is dus duur....

In overleg met Charles (KNRM), Jaap en Edwin besloten dat het rondje 2010 niet door zal gaan en dat was wel een giga deceptie. Rijkswaterstaat had rond 08.00 uur al aangegeven dat ze het niet zagen zitten om met de Terschelling te gaan starten en toen ook dat de waterpolitie het niet verantwoord vond om te gaan starten werd het wel duidelijk. Even een ander startschip regelen en alleen met de wedstrijd ploeg het water op is als alternatief overwogen, maar ook dat werd door de diverse instanties niet veilig geacht. Tsja dan houdt op......

Teleurgesteld samen met Martine 's middags terug naar Medemblik gereden. Op 22 juni gaan we de AP naar scheveningen zeilen samen met Peter en Margriet voor het WK J22 en het WK 470. Hopen dat de wind wat gaat afnemen.

Dit was voor de RZV het laatste rondje Texel, dus toch even een paar mensen bedanken. Martine,Yar bemanning, Tom Erik, Jaap, Edwin, Jeroen, Remco, Karin, Michel, Geoffrey, Jan Willem, Norbert, Victor, Eric, Riekje, Lars, Henk, Hidde, Marie Christine, David en al die anderen die ik vergeten ben hartstikke bedankt voor de vele mooie Texel jaren.

Om toch nog zonnig afscheid te nemen onderstaand de start van het rondje texel 2009.

Delta Lloyd Regatta Medemblik 30 mei 2010
Het tweede jaar 470 klasse en de AP als startschip. Ik weet eigenlijk niet hoeveelste Delta Lloyd (lees SPA regatta) dit is die ik doe, maar dat zijn er een heleboel geweest. Met de gebruikelijke club RZV-ers op dinsdag avond verzameld, schepen ingericht, palaver bijgewoont en een borreltje gedronken op het regatta center.

Dit jaar zijn Martine en Ronald voor het Regatta Center Horeca deel verantwoordelijk en dat gaat ze prima af in vergelijking met voorgaand jaren, zelfs het eten is een giga verbetering enne je verlangt ook niet meer zo naar Brakeboer.

Via Bob georganiseerd dat alle boten dicht bij elkaar liggen. De IJsvogel in de box naast ons en de Kingfisher aan het steiger voor de IJsvogel en de rubberboten naast de Kingfisher, voor de IJsvogel en de AP. Een gezellig kliekje dus.

Vijf dagen varen met drie wedstrijden per dag (tot zondag, dat was er maar een) en drie groepen 470 levert lange zware dagen op. Er bleef eigenlijk best weinig tijd over voor het sociale (hik) gedeelte. De jongeren onder ons hebben wel wat extra uren in de nacht gemaakt, dus die zijn uiteindelijk ook wel aan hun trekken gekomen.

Tsja wat te zeggen van de rest van het evenement, eigenlijk niet anders dan anders, veel wind, weinig wind, schone starts, general recalls, baan verplaatsen van links naar rechts, in de zon staan, in de regen staan. Lachen en soms balen (met dank aan Marinus), een uitstel over A, of een uitstel over H, ja die portofoons ruisen wel eens......

Het blijft een leuk, zwaar evenement wat uiteindelijk ook wel weer veel bevrediging geeft. De AP houdt zich als startschip, heel goed in deze wisselende omstandigheden. Energie voorziening werkt goed en af en oe even in de kajuit opwarmen met de CV is uteindelijk toch wel erg luxe. Ook de Nespresso en de water koker heeft overuren gedraaid. De generator zorgt voor het prima op peil blijven van de energie voorraad. Het is allemaal toch wel erg luxe.

Volgend jaar maar weer toch ?????

Oja hieronder van links naar rechts een gefrustreerde wedstrijdleider, diner op het regatta centen en met hele comite borrelen in de kuip.



Diverse evenementen in Medemblik en andere plaatsen 25 mei 2010
In het weekeinde van 8 en 9 mei waren de J22 weer op Medemblik.

Aangezien zoonlief een enthousiast J22 zeiler is konden we natuurlijk niet nalaten om in het comite van dit evenement mee te doen.

In het kader van 'conflict of interest' niet als wedstrijdleider, maar als vlaggenist zonder uitzicht op de startlijn. Zie hiernaast de foto van de NED 1223 (Met dan aan de venster fotografie, die deze foto nam tijdens het WK J22 in Scheveningen).

Het was een aangenaam weekeinde en het was leuk op weer een kind op het wedstrijdwater te zien.

Omdat we dit jaar met Hollandia een WK 470 in Scheveningen gingen doen vond ik wel verstandig om wat meer ervaring op te bouwen op het scheveningse wedstrijd water. Een goede smoes om deel uit te gaan maken van het comite van de Scheveningse jachtclub tijdens de Noord sea regatta.

Samen met Peter en Aly en de rest van het vaste IJSpegel clubje vier lekkere dagen gehad, niet teveel wind en redelijk wat zon. Dit zou niet het laatste evenement op Scheveningen zijn, er volgt ook nog en WK-J22 met de Scheveningse Jachtclub en het WK-470 met oa Hollandia.
Solo en Phantom klasse evenement 3 mei 2010
Marleen en Marc varen solo en zij zijn trouwe comiteleden van Hollandia. Het was reuze leuk om een solo evenement te organiseren in Medemblik waarbij zij twee zouden meedoen. De AP was startschip met een kleine bemanning, de drie rescue boten en de boeienboot Hollandia. Kortom het gebruikelijke comite.

Naast de Solo's deden er dit keer ook de Phantoms mee. Dit is een engelse klasse en lijkt qua boot ook wel een beetje op een Solo. De phantom klasse bestond uit louter engelse deelnemers. De boten doen het goed op zee, maar met de korte golfslag van het IJsselmeer haden ze wat meer moeite. Diverse zwempartijen begeleiden dit evenement. Het was weer leuk en gezellig.....
United Four Medemblik 12 april 2010
Het United Four weekeinde (10 en 11 april 2010) was koud, mooi maar winderig weer. Ik zelf maakte geen deel uit van het comite van Hollandia maar was wel aanwezig op het regatta center. Bezig met allerlei kleine klusjes aan boord, zoals kaartentafel opruimen, nieuwe almanak kopen en zee kaarten voor onze geplande tocht naar Scheveningen. De ijsblokjes machine had niet zoveel zin, was erg koud en gelukkig deed de CV het goed. Maakt wel herrie als straaljager buiten, maar dat gaan we oplossen met een extra demper op de kachel uitlaat, nog een klusje voor Jongkind....

United Four is een jeugd evenement dat viermaal per jaar georganiseerd wordt. Het is een evenement dat specifiek gericht is op de jeugd klasses, zoals optimist, cader, laser etc. Er doen zo'n kleine 300 boten mee en dat betekent zo'n kleine 450 deelnemers en hun respectievelijke ouders, kortom een groot evenement voor het regatta center.

Thom Touw maakt gedurende de United Four altijd veel foto's. Hier een kleine selectie.....

De volgende United Four wordt gevaren in Workum.
Bedden opmaken 3 april 2010
Met Peter de Klerk afgesproken dat de boot voor het eerste weekeinde van april 2010 te water gelaten zou worden, omdat we op 10 en 11 april onze eerste wedstrijden hebben in Medemblik. Peter had de boot weer keurig op z'n plekje gelegd en het schip ziet er schitterend uit, mooi dek, romp en kajuit goed in de was en alles weer op z'n plek. Alleen het lijntje in het achterstag vergeten. Ook waren er binnen toch weer wat lampjes kapot. Wat dat betreft is dat een terugkerende kwaal. Ondanks het feit dat er inmiddels overal 28 volt halogeentjes zitten gaan ze met regelmaat kapot.

Ook was de auto pilot nog niet terug gezet en was de ene CAN BUS unit kapot. Binnenkort een afspraak maken met Jongkind om eea te regelen. Bedjes opgemaakt, CV getest en de boel weer op slot. Op naar het volgende weekeinde.
IJspegel wedstrijden in Scheveningen 1 april 2010

Al sedert enige tijd ben ik medewerker bij de jachtclub scheveningen met de tradionele IJspegel wedstrijden. Vanaf oktober wordt er iedere tweede en vierde zondag van de maand worden er in Scheveningen wedstrijden georganiseerd voor de aldaar liggende jachten. Vanaf half december tot eind januari is er zes weken winterstop en dan in februari weer verder. Dit wordt al vele jaren gedaan en de wedstrijden hebben in twee klasses zo'n kleine 30 a 40 deelnemers.

Je kan natuurlijk op zondag lekker op de bankhangen, maar je kan ook om acht uur naar Scheveningen rijden en dan rond tienen met de Albetros (viskotter)de Noordzee opgaan en lekker bootjes starten. Mijn functie is kijken op de lijn tijdens de start en dat is een koude job. In principe, afhankelijk van de weersomstandigheden, varen we twee wedstrijden van plusminus een uurtje en dan zijn we rond drie uur weer terug in de haven.

Na de eventuele protest behandeling volgt in restaurant At Sea (geweldig goed) de prijsuitreiking en sluiten we dag af met een goed glas wijn.....

Eventuele interesse in de IJspegel, zie hier de site.

Op deze koude zondagen laat de zee zich wel van zijn mooiste kant zien......
St Maarten 10 maart 2010
Hoewel het eigenlijk niet met de AP te maken heeft gebruik ik dit logboek ook voor zaken die we doen en gerelateerd zijn aan zeilen in algemene zin. Daar ben ik al een beetje mee begonnen in het logboek van 2009. Ook dit jaar waren we weer uitgenodigd om naar Sint Maarten te komen. Voor mij alweer de negende keer.

Margriet in de jury (11 keer)en ik deze keer bij de taxi service samen met Martine. Ik heb zo ongeveer alle hoeken van het wedstrijd comite gezien, varierend van contra startschip (1), finish schip met Els (4), jury secretaris (1), toerist (1), wedstrijdleider (1) en nu bij Martine, de taxiservice. Omdat alle deelnemende jachten voor anker gaan en de Heineken Regatta bekend staat voor de feesten moeten de deelnemers naar de kant kunnen komen. Dat gebeurt met de taxi service, ribs met chauffeurs. De taxi service heeft een moederschip en daar kunnen de drivers uitrusten, eten en slapen.

Omdat er iedere dag op een andere plaats geankerd wordt (Simpson Bay, ST Philipsburg, Marigot en weer Simpson bay) verhuist de hele taxi service ook naar die anker plaatsen. Het moederschip is Mooring 42 voets catamaran, afgeladen met drank, eten en andere belangrijke zaken.

Alle andere jaren gingen we altijd van dinsdag tot dinsdag. Dit jaar zouden we twee weken gaan en wel van zondag tot zondag zodat we ook de after party van de medewerkers kunnen meemaken. Echter een paar weken terug kregen we te horen dat mijn broer Hans ernstig ziek geworden is en in het ziekenhuis lag. Gezien deze ontwikkelingen wilden we eigenlijk niet te lang ver weg zitten, dus hebben we besloten om er toch maar een week van de maken en weer op zondag terug te vliegen.

Ondanks de vervelende omstandigheden thuis hebben we toch een hele leuke week gehad, lekker uitgewaaid met Anton en zijn persboot, boodschappen gedaan, voor de drivers gezorgd, lekker geslapen in het Maho beach hotel en leuke discussies gehad met de andere jury leden.

Zondag ochtend (de laatste wedstrijd en de prijsuitreiking hebben we dit jaar niet meegemaakt) in druilerige omstandigheden vertrokken we naar Juliana Airport en rond vier uur, ongeveer tijdens de finish van de laatste wedstrijd vlogen we weg.

Heel leuk om die finish te zien vanuit het vliegtuig.....

Naar de winterstalling 27 februari 2010
Op 9 februari zijn we naar Medemblik gereden om met de gemeente een aantal Hollandia zaken te regelen, zaken zoals de vaar kalender, vergunningen etc.

Eerst even op het regatta center geweest en daarna doorgereden naar Peter de Klerk. De foto hiernaast was op het moment in oktober dat de boot naar binnen is gegaan. Nu stond de AP in de hal en waren er allerlei zaken door Peter aangepast.

De ijsblokjes machine staat nu in de keukenkast, de autopilot is door Jongkind gemaakt, er zijn ogen in de dekluiken geplaatst zodat je ze maken open kan maken. Helaas bleek een van de CAN BUS units kapot te zijn en waren de accu's vrijwel leeg. Op de Victron unit was het knopje inverter/load op inverter gezet zodat het 220 circuit aan boord aan stond, deze dus gelijk op load gezet en de 220 erop. Niet goed voor de accu's, maar ze hebben het wel gered.

De CAN BUS unit is door Jongkind vervangen en opnieuw geprogrammeerd, natuurlijk net buiten de garantie.

Toch maar goed om even te gaan kijken...........
Logboek 2010 25 januari 2010
De ijsblokjes machine is gearriveerd en gaat de plek van de afwasmachine innemen. De afwasmachine was geen goede aankoop, je gebruikt hem echt niet. Met warm water aan boord (wat de vorige V933 niet had) is even afwassen een fluitje van een cent. IJsblokjes zijn in een standaard koelkast niet voor elkaar te krijgen. Dus maar een heel klein machientje gekocht die op 220 V draait. De electriciteits aansluiting zit er al, dus even een kwestie van goed vast zetten en weer een probleem minder en wat extra kastruimte onder de aanrecht.

De computer van de Auto Pilot is door Holland Nautic onder garantie gerepareerd en zal in het voorjaar weer terug gezet gaan worden door Jongkind. Ik hoop wel dat eea dan werkt want een stuurautomaat is toch wel erg handig.

Zo sukkelen we weer de winter door, in begin april gaat de AP te water en dan kunnen we, hoop ik, beginnen aan een leuk en gevarieerd 2010 met een Delta Lloyd Regatta, WK J22, WK 470 (beide in Scheveningen) en vele andere evenementen en zeiltochtjes.