Logboek AP 2009
laatste weken Medemblik 20 oktober 2009
De laatste twee maanden zijn we best veel aan boord geweest, maar hoofdzakelijk bezig met allerlei voorbereidingen voor wedstrijdzaken. Na de 24-uur race hebben we van 3 september tot 11 september 2009 het WK-draken en daar moest nog heel veel logistiek geregeld worden. Ook is onze dochter een dagje langs geweest en we zouden gaan zeilen, maar op de geplande dag regende het als een gek en zijn we maar gaan shoppen in Medemblik. Ook nog een paar dagen thuis geweest om de gewone dingen te regelen, post op te ruimen etc. Voor de draken waren we ook nog startschip bij een optimisten evenement (29-30 augustus) met Angeline als wedstrijdleider.

Eigenlijk zouden we dat niet doen, maar omdat Angeline ons gematst had met Riva evenement in het voorjaar was dit weekeind het wisselgeld. Een kleine 100 optimisten vanuit duitsland (er waren geen nederlandse deelnemers) hebben op een ruw IJsselmeer een geweldig weekeinde gehad.

Vanaf 2 september waren we weer in Medemblik voor het draken geweld. Samen met Marinus op de Audactor (startschip) gezeten en mooie wedstrijden gestart.

Na de draken hebben we nog de 'medal-races' van het Nederlands Kampioenschap Olympische klassen gedaan. Wel luxe, rond 1 uur het water op, bijna een boot geramd (kwam zomaar zijn box uit zonder op of om te kijken), vier wedstrijden met max 10 boten gestart en om 4 uur weer thuis. Prima hoor....

's Maandags Peter de Klerk gebeld en gezegd dat de AP weer naar de hal kon. Op 27 september heeft Peter de boot opgehaald en alles, zoals gebruikelijk, weer opgeruimd en winterklaar gemaakt.

Ik ben op 12 oktober gaan kijken en het schip stond weer hoog en droog in de hal. Met Peter besproken wat er zoal moest gebeuren (niet zo vreselijk veel) en Jongkind gebeld voor het uitmonteren van de Autopilot. Deze moet door Holland Nautic toch nog eens goed nagekeken worden want hij doet het echt niet. Houdt om een of andere reden de koers niet vast. Vanaf 23 oktober zijn we (zonder AP) vijf weken in het buitenland. Daarover later meer....
24-uurs race Medemblik 25 augustus 2009
Vrijdag avond rond 7 uur waren er in Medemblik een kleine 100 deelnemers gestart voor de 24-uurs race van 2009.

Met het nieuwe schip van Alex (een Sea Angler 28) naar de start gekeken en tevens zijn bootje met champagne gedoopt. (en Alex drinkt nooit alcohol). Een paar presentjes voor zijn nieuwe schip en een heel gezellig tochtje.

De volgende dag zijn we met Peter, Monica en hun zoon naar de finish gaan kijken. Rond 5 uur het water op en de vloot tegemoet gevaren. Vele schepen voeren onder spinnaker en met een mooi lopend briesje van 3 beaufort was dat een fantastisch gezicht. Na de finish moesten de jachten afmeren in de haven van Medemblik en dat wordt dan passen en meten met 600 a 700 schepen.

De Bree Veertien werd net naast de aanvoer route geankerd zodat we een fantastisch uitzicht hadden op alle binnenkomende schepen. Daarna hebben we buiten heerlijk gedineerd en waren we rond 23 uur weer terug op het Regatta Center. Na een lekkere nacht zijn we de volgende dag uitgebreid met Peter, Monica en zoon met de AP gaan zeilen. Er stond een stevig windje (4 a 5 bft) en we hoefden net niet te reven. Heerlijke dag gezeild, richting Stavoren en weer terug.
Weekje zeilen met Hidde 23 augustus 2009
Na de Zwem Marathon hebben we lekker gegeten op het terras van de "Twee Schouwtjes" en de dag besloten met een uitgebreide borrel bij Brakenboer. De komende week even geen AP, maar het huisje van mijn broer Hans in Goult (Frankrijk). Op 17 augustus waren we weer terug in Nederland en de volgende dag vertrokken naar Medemblik. Aan het einde van de dag zou Hidde komen die ons de komende week zou vergezellen op onze rondrit IJsselmeer. Uitgebreid aan boord gekookt en van het goede weer genoten.

Op dinsdag voeren we rond 11 uur uit. We hadden nog niet zo'n idee waarheen, maar de wind stuurde ons richting Makkum. Er stond een mooi lopend windje 3-4 en onder voltuig (genua, kotter en grootzeil) gingen we op weg. De AP haalt dan op sloffen 6.5 knp en af en toe werd de 7 ook nog even aangetikt. Een kleine vier uur later kwamen we in de buurt van Makkum. Vlak voor de haveningang de zeilen gestreken en op de motor de vaart bij Makkum ingedraaid. Het was een tijd geleden dat we in Makkum waren geweest en hadden dus niet zo'n idee waar we wilden gaan liggen. Eerst maar eens doorgevaren tot aan het centrum. We passeerden ook de passanten haven en zagen dat daar voldoende plaats was. In een echte box passen we niet maar op de kopse kant van het steiger was nog een ruime plek. Daar de boot neergelegd en een lekkere borrel ingeschonken.

Eric gebeld (woont in Workum) en afgesproken dat we na het eten nog even zouden bijkletsen. Nadat we de havenmeester hadden betaald voor een nachtje zijn we gaan eten in het oude postkantoor en dat was zoals altijd prima. Tijdens ons diner waren er ook nog een aan charter schepen gearriveerd, dus het was een gezellige drukte in de haven en we hebben met ons vieren nog tot laat zitten praten over allerlei zaken aangaande wedstrijden, jury en uitslagverwerking.

De volgende ochtend was het opnieuw zeer mooi weer en zijn we rond 10 vertrokken uit Makkum. Aangezien we nog geen papieren bij de boot hebben en er net weer douane controles waren geweest in Kornwerderzand hadden we besloten om op het IJsselmeer te blijven. Hoewel de wind uit de verkeerde hoek kwam hebben we toch besloten om naar Enkhuizen te varen. In de beginne stond er wel een lekker briesje en maakten we een grote klap langs de afsluitdijk.

In de loop van de middag lagen we voor de rede van Medemblik en liet de wind het behoorlijk afweten. Na nog een uurtje wachten toch maar besloten om de motor te starten. Zeilen bergen, koersje uitzetten op de Raymarine e-80 en op weg naar de Buyshaven. Hidde (die uit Muiden komt) heeft de havenmeester gebeld en deze had een prima plekje geregeld. Rond zes uur draaiden we de box in. De weersberichten voor de volgende dag waren nogal ernstig. Zwaar onweer, windstoten en noem maar op.... Dus waar we de volgende dag heen zouden gaan lag nog even in het midden....Eerst maar eens een hapje eten en dat hebben we gedaan in het haven restaurant.

De volgende dag werden we wakker gemaakt door de Marifoon. Weer alarm, iedereen van IJsselmeer af, veilige haven opzoeken etc. Eerst maar eens naar de weerkaarten gekeken en daar bleek dat er wel wat aankwam, maar dat zou nog uren gaan duren. Het plan was om naar Hindelopen te gaan, maar gezien het weeralarm leek ons het prettiger om dat dan maar af te wachten in ons boxje op het Regatta Center. Na een bakje koffie de Buyshaven verlaten en gezien de pittige wind alleen genua en kotter gezet. Dan kan je ook snel reven indien noodzakelijk. Ondertussen de buienradar in de gaten houden. Lang leve internet aan boord.

De wind nam alleen maar af en eigenlijk waren we te lui om het grootzeil weer te hijsen. Het tochtje Enkhuizen Medemblik kost normaal gesproken een anderhalf tot twee uur, maar omdat het zo lekker weer was bleven we in de buurt van Medemblik kruisen en ja de wind nam toe tot 20-25 knopen. Kijk dan is een genua en kotter ruim voldoende. Het lukte Hidde uiteindelijk hoog aan de wind lopend het berghout onder water te krijgen. 7.7 knopen aan de wind met alleen de voorzeilen is niet gek voor een 10 ton zware boot. Kortom wat een geweldig schip en middag....

Post IJsselmeer bleef zeuren over het weeralarm en ons buienradar zei heel iets heel anders, wie moet je dan geloven....

Uiteindelijk rond vier uur maar naar binnen gegaan en de boot opgeruimd en inderdaad om zes uur kwam er een heel klein onweersbuitje over het Regatta Center. Dat hebben we maar even rustig afgewacht en zijn toen bij Brasserie Med een hapje gaan eten. Hidde moest de volgende dag zich gaan voorbereiden op de 24-uursrace en we hadden een rommeldagje gepland. Zaterdag 24-uurs en die zouden we gaan bekijken met Peter en Monica op de Bree Veertien. Het was een lekker weekje zeilen.

Zwem Marathon Stavoren Medemblik 9 augustus 2009


Al jaren vraagt Jack (van Cafe Brakenboer) of ik mee wil helpen met de Zwem Marathon die gezwommen wordt van Stavoren naar Medemblik. Al vele jaren heb ik me daaraan kunnen onttrekken, maar dit jaar had ik geen enkel argument meer om dit te weigeren. Margriet moest in Medemblik blijven ivm het WK-FD afronding, dus had ik Dick zo gek gekregen om mee te gaan.

Gelijk na de finish van de laatste FD-wedstrijd (ergens rond 17.00) op vrijdag zijn Dick en ik terug gegaan naar het regatta center en zijn we met de AP (ja, ja, op de motor) het IJsselmeer opgegaan. Afstand Medemblik Stavoren is ongeveer 11 a 12 mijl en met de wind op de kop zouden we er een kleine twee uur overdoen. Het is wel een groot voordeel dat je op kruissnelheid soepel 7,5 knp haalt. Genietend van een klein borreltje (0.8 promille is nog steeds toegestaan) gingen we op pad. Het was een rustige overtocht en rond 18.30 draaiden we de haven van Stavoren in. Daar konden we afmeren op een gereserveerde plaats naast een grote viskotter (zie foto boven).



Donderdag avond hadden we al de skippersmeeting in Medemblik bijgewoond en onze spullen gekregen zoals een nr (12), diverse lijsten en was ons de zwemster al toegewezen. We waren een van de laatste begeleidingsschepen die in de haven aankwam. De rest was al aanwezig in Stavoren. (zie foto boven). Ook het schip van Pieter (ook Hollandia) was al aanwezig (Captain Peacock).

Na de boot opgeruimd te hebben, de manden klaargezet te hebben en de nummers aangebracht te hebben zijn Dick en ik uitgebreid gaan eten bij het restaurant Vrouwtje van Stavoren. Dit ligt in de hoek van de haven en heeft een heel behoorlijke menu kaart en eigenlijk ook best wel lekker eten. Na een prima glas whiskey zijn we niet al te laat naar bed gegaan. De volgende ochtend moesten we wel weer om 9 uur starten.



Om acht uur 's ochtends hoorden we wat gerommel aan het dek en het bleek dat onze zwemster Natalie van der Hoeven samen met haar begeleider eens kwam kijken naar haar begeleidingsboot.(zie foto boven) Ze was 's ochtends vroeg, samen met de andere deelnemers met de auto uit Medemblik vertrokken. Het klikte vrijwel meteen en met een goed gevoel wachten we op wat er komen zou.

Even later kwam de scheidsrechter van KNZB aan boord. Rond kwart voor negen kwam Natalies begeleider weer aan boord met wat tassen en daarna maakten we de trossen los en voeren rustig naar de havenmond. Wel een beetje opletten omdat er al een hoop andere begeleidingsschepen lagen te wachten. Alle deelnemers waren aan boord van de Elise (route uitzetter) en om exact negen uur werd het startschot gelost en doken de delnemers het koude IJsselmeer water in. Dicht bij elkaar liggend begonnen de deelnemers aan hun monstertocht. Na een kleine drie kwartier waren de deelnemers zo ver uit elkaar dat de schepen hun klant konden gaan oppikken. Dat was ook het moment dat Natalie haar eerste hapje moest eten en moest drinken. De eerste poging ging niet zo goed, de sinaasappel partjes zonken vrijwel meteen. Kortom dat was dus even niet zo'n succes. Dick is met duck tape en een pikhaak wat aan rommelen gegaan en zo konden we Natalie wel goed wat te eten geven.

De scheidsrechter van het zwemverbond telde elk halfuur haar slagen (60 per minuut) en als dat zou terug zakken naar 45-50 dan hadden we haar uit het water moeten halen. Ze mocht onder geen enkele voorwaarde de boot vasthouden en het was best lastig manoevreren met de AP om haar half op de wind liggend te houden. Het stationair draaien van de motor leverde net iets te veel snelheid op. Dat laatste hadden we ook wel bedacht en er hingen dus twee grote vismanden achter de boot om haar af te remmen. Ondanks deze manden moesten we het schip toch vaak in z'n vrij gooien. Gemiddelde snelheid was zo'n 1,2 knp.

Nu de keerkoppeling heeft dat allemaal prima doorstaan en zo zijn we uiteindelijk na 6.15.10 uur ploeteren in Medemblik aangeland. Hulde voor Natalie, wat een doorzettertje.....

`
WK Flying Dutchman in Medemblik 8 augustus 2009
Op 31 juli 2009 weer naar Medemblik. Van 31 juli tot 7 augustus werden er de Wereld Kampioenschappen FD gevaren.

Deze week zou de Alternative Penquin als slaapschip gebruikt worden en zat Margriet als PRO (Principal Race Officer) op de kant en was ik op het Bevernest samen met Ank, Piet, Jan Willem en Yvonne finishcomite. Het Bevernest is een Gilissen Kotter die voor Hollandia al een kleine veertig jaar Comite werkzaamheden uitvoert. Dat doet ze als Startschip, maar ook als Finish schip. (Zie links voor een
foto van het Bevernest tijdens een ander evenement op de Braassem).

De Bree Veertien (rechtsboven) was het startschip en als oude getrouwe de Hollandia als boeienboot.

Het was een mooie week met relatief weinig wind. De temperatuur was zeer aangenaam.

Zie voor een uitgebreid verslag van het WK door de FD-Klasse hier.
WK 29er Garda meer 26 juli 2009
Samen met de familie Borsboom zijn Margriet en ik met het vliegtuig naar Verona gevlogen. Wederom een tripje zonder Alternative Penquin, maar wel weer een erg leuk evenement. Riva is gelegen aan het Gardameer en daar werd vanaf 19 juli tot 26 juli 2009 het WK- 29er gehouden.

Op het vliegveld hadden we een auto gehuurd, een wat grotere omdat alle bagage niet in de gebruikelijke zou passen. Een VW Touran zou het worden, maar ja die was er niet meer. We kregen dus een loei van een Mercedes mee (E-klasse) in de fraaie taxi kleur zwart met, schrik niet, 1200 km op de teller. Dat was dus zeker niet verkeerd !.

Met enige moeite het hotel in de binnenstad (autoluw) gevonden en op de club gaan kijken. Gelijk kwamen we een aantal bekenden tegen zoals de familie Mertens en vele andere nederlanders.

Margriet en John zaten in de jury en Ivonne en ik zouden de komende week toerist worden. Nu dat laatste is prima gelukt. Ons grootste wapenfeit was het rondrijden rond het Gardameer en dat duurt langer dan je denkt. Al met al zo'n kleine zes uur bezig geweest in een van de mooiste stukjes van Italie.

Tevens vonden we al snel ons favoriete ochtend (koffie) terras. Daarna de auto in en de omgeving verkennen. Het uitzicht op het meer blijft een fenomeen en ja, we waren dus niet de enige toeristen. De lint bebouwing bestaat uit camping, restaurant, hotel, camping en zo maar door.

's Avonds vaak op de club gegeten en daarna onze 'technische meeting' op het terras naast het, overigens fantastische, hotel.

Het weer was tijdens het evenement prima. Om half twaalf gaat de wind aan en dan blaast het gelijk windkracht 5 a 6. Vanuit race management is het Garda meer wel een uitdaging. Een gemiddelde diepgang van plusminus 60 a 80 meter leidt tot een aparte manier van boeileggen. Een betonblok met ijzerdraad en zo'n 80 meter vezellijn (lost makkelijk op in het water) en gooien maar. Na een paar minuten wachten het touwtje aantrekken en dan ligt de boei. Rooien met behulp van een...schaar.

Hiernaast een foto van een van de startschepen. Deze zijn van de club en worden alleen als startschip gebruikt. Achterop de kisten met de eerder genoemde beton blokken.

Het was een heerlijke week.....
WK H-boten in Medemblik 11 juli 2009
Vrijdag 10 juli weer naar onze oude stek. Vanaf zaterdag 11 juli is de AP startschip op het IJsselmeer. Een 56 tal H-boten reisde af naar Medemblik. Zaterdag meten, zondag practice race en vanaf maandag vol aan de bak. Velen Denen en Noren waren voorin het veld terug te vinden. Niet onverdienstelijk voer Hans Peulen en zijn bemanning. Uiteindelijk hebben we onder redelijk licht weer omstandigheden zeven races kunnen varen en was het met het comite van Hollandia weer een leuke week.
Vlaanderen jeugd regatta in Nieuwpoort 8 juli 2009
Na de draken tune upen ONK zijn Margriet en ik in de week van 4 tot 8 juli 2009 naar Nieuwpoort geweest voor de Vlaanderen jeugd regatta. FF zonder AP.....

In deze regatta varen onder andere de 420-klasse, splashes, cadetten, optimisten en vele andere jeugd boten. Er waren zo'n kleine 200 deelnemers die verdeeld waren over twee banen en de drie jachtclubs in Nieuwpoort. We sliepen in een eenvoudig hotel aan de boulevard van Nieuwpoort.

Margriet zat in de jury en ik zelf was procedureman bij Peter van den Bosche op de baan waar de Cadetten en de optimisten voeren. Ons startschip was een Vilma 36 en dat is op een holle zee met veel stroming geen feest. Slagzij van 45-50 graden dwars op de wind en de kop op stroming leverde kermis achtige activiteiten op. Goed dat ik geen last van zeeziekte heb. De week werd gekenmerkt door relatief veel wind, zelfs op dinsdag konden we niet varen en de overige dagen stond er voor de kust van Nieuwpoort een straffe windkracht 5.

De verzorging was perfect en we hebben ondanks het weer voldoende wedstrijden kunnen varen.

De afgelaste dag hebben we (met veel regen) doorgebracht in Brugge. Een prima lunch restaurant vergoedde het koude nare weer. Een paar dagen rust en dan op naar het WK H-boten.....

Draken tune-up en ONK in Medemblik 28 juni 2009
Na een drukke Zwitserleven Zeilweek op Texel zijn we met AP (en ik als wedstrijdleider) geweest bij de Draken Tune Up races (20-21-juni 2009) en het Open Nederlands Kampioenschap (25-28 juni 2009) in Medemblik. Beide weekeinden werden gekenschetst door mooi zeilweer en een behoorlijke deelname. De tune up is gewonnen door Mark Neeleman en zijn bemanning (foto rechts). Bram de Wilde en zijn bemanning mogen zich dit jaar Nederlands Kampioen noemen.

In september 2009 vinden we beide terug bij de Dragon Worlds 2009.
Zwitserleven Zeilweek 2009 22 juni 2009
Na vorig jaar snuffel stage te hebben gelopen op Texel zijn we dit jaar met een aantal getrouwen het waterwerk van de Zwitserleven Zeilweek gaan regelen. Remco, Martine, Geoffrey, Rob, Suze, Rene, Michel, Jan Willem, Jenny, Jaap, Jeroen, Hans en Victor en vele andere vrijwilligers hebben we tijdens deze zeilweek een drietal evenementen georganiseerd. Eerst het Open Nederlands Kampioenschap Catamarans, de TNG shorttrack races en uiteindelijk het rondje Texel. Jaap en ondergetekende zijn verantwoordlijk voor al het waterwerk. Dat dit weer eens wat anders is laten de foto's zien. We werkten voor het ONK en TNG met drie rubberboten en vele rescue rubberboten en voor de Ronde met twee grote startschepen en tientallen rubberboten. De AP is voor dit werk niet zo geschikt dus die was lekker thuis in Medemblik gebleven.

Het was qua wind en branding een heftige gebeurtenis bij paal 17. Hoge branding en met name in de ochtend gemiddeld 20-22 knopen wind (NW). Niet simpel voor onze rubberboten die op de Noordzee met branding varen (nog) niet veel ervaring hadden.

Nu we hebben in een week wel even bijgeleerd. Race management technisch ging het behoorlijk goed, maar we hebben ook vele leermomenten gehad. Bij de Ronde was het een groot probleem om met een stugge branding en geen wind de boten op het water te krijgen en de boten achter de startlijn te (stroming naar de noord) houden. Met wat noodgrepen is dat voor een behoorlijk deel wel gelukt. Van de 550 deelnemers zijn er uiteindelijk 350 gestart en een kleine 250 gefinished. De eerste cat heeft er 5 uur en 50 minuten overgedaan om het eiland rond te komen. Tot na zevenen bleven er cat's finishen. Als je om 10 uur start dan heb je dus wel even een dagje achter de rug....

Samen Jan Willem en zijn fantastische rubberboot zijn we gedurende de ronde bij de koplopers gebleven. Vlak na de start kwam Michel en Geoffrey bij ons met zijn geweldige rubberboot. Voor Jan Willen, Michel, Geoffrey en mij ook onze eerste echte ronde om het eiland...De anderen waren ingezet voor het spotten bij paal 15. Het spotten wordt gedaan om het finish comite te helpen met het finishen. Jaap coordineerde de ronde vanuit de bekende helicopter en Jeroen heeft een zeer hectische klus met de uitslag verwerking uitgevoerd. Rond 22.30 werd onder de bezielende leiding van Edwin Lodder de prijsuitreiking uitgevoerd.

Al met al een uitermate gezellige week met een paar kleine blessures in de vorm van gescheurde nagel, gekneusde ribben en zeeziekte. Onder de foto die leidde tot twee gekneusde ribben van ondergetekende. Volgend jaar nieuwe kansen en nieuwe prijzen....met een geweldig comite.

Meer info over de Zwitserleven Zeilweek hier... Met dank aan de fotograaf van boot in beeld.
Delta Lloyd Regatta 2009 18 juni 2009
Van 26 mei 2009 tot 31 mei 2009 is de 25ste Delta Lloyd Regatta gehouden. Dit was voor de AP het eerste evenement in de rol van startschip.

Met de complete RZV crew hebben we de olympische 470 baan georganiseerd.

Complete crew bestaat uit 17 mensen.
Vijf man op de AP, vijf man op het finish schip (zoals vanouds Bas Mooyen met de Kingfisher, zie foto links)en zeven man verdeeld over de drie betrokken rubberboten.
Dit alles onder aanvoering van Remco de Goederen, onze wedstrijdleider.


Dit jaar fungeerde ik als schipper van de AP en steuntje in de rug van Remco. De weersomstandigheden waren zeer variabel, regelmatig toch wel veel wind, met name op dinsdag waarbij de windmeter regelmatig boven de 25 knopen uitkwam (2 mannen wedstrijden gevaren, 1 mannen wedstrijd afgelast en geen dames wedstrijden). De andere dagen woei het met name 's nacht hard (20-30 kts) en overdag rond de 15 kts. Daardoor bleef het IJsselmeer zeer knobbelig. Het was de eerste keer dat we met veel wind over het meer aan het varen waren en de AP heeft ons niet teleurgesteld. Wat een heerlijk schip, ook onder de motor, blijft het zeer comfortabel aan boord.



Uiteindelijk hebben we bijna alle wedstrijden kunnen varen. Zondag afgesloten met de medal races voor de 470 dames, 49er, RSX-mannen en vrouwen. Het debuut van de AP als startschip is prima bevallen en het was voor de Rotterdamsche Zeilvereeniging een fantastisch evenement. Dat smaakt naar meer.

Via deze link meer foto's van het evenement en de Alternative Penguin en onderstaand de mooiste foto van een geweldig schip. Dank aan Leo Boekhoven voor alle fotomateriaal.

Klussen afgelopen weekeinde 06 mei 2009

Het afgelopen weekeinde 30-4 tot 3-5 hebben we een hoop zaken weer kunnen regelen. Dagje op het water voor de OK-jollen wedstrijden (donderdag), dagje werken in Rotterdam en even naar Amsterdam (Delta Lloud Regatta) (vrijdag), even terug naar Rotterdam omdat we wat belangrijks vergeten zijn (zaterdag) en klusjes uitvoeren. Zondag vroeg Margriet op Schiphol afgezet (Jury WK J24 in Annapolis) en weer naar huis. Dat was dus weer meer dan 750 kilometer.

Begonnen met de kers op de taart, de type stickers. Je denkt die plak je er even op, maar omdat ze al een tijdje liggen (6 maanden) was het niet zo simpel om de achterlaag te verwijderen. Met het wegtrekken kwamen de letters ook los en dat is nu net niet de bedoeling. Gelukkig woei er eentje in het water en de nieuwe pikhaak (?) bracht uitkomst. Voor het eerst een pikhaak aan boord en die bewees toen al zijn nut. Na een uurtje rommelen en vloeken zijn ze uiteindelijk toch geplaatst en zitten ze redelijk recht.

De nieuwe hoesjes voor de lieren geplaatst en daarna het schip schoongemaakt.

Tegenwoordig kan de dekwas pomp kiezen uit buitenwater of uit drinkwater. De kraan in het werkhok omgezet en wachten tot de pomp het binnenwater op zou pompen. Na drie minuten nog steeds geen water. Toen maar weer drinkwater proberen en dat werkte prima. Waarom dan geen buiten water ?

Na enig zoeken kwam ik erachter dat er natuurlijk nog een afsluiter opengezet moest worden. Deze zit onder de generator in het werkhok. (stom, stom.....) Na wat ampele seconden kwam het water met grote kracht uit de slang. Dit is toch wel geweldig, het schip spuit je in een half uurtje schoon. Zonder borstel kon ik alle spinnen poep, vogelpoep en niet te vergeten veel dode muggen verwijderen. Enne geen commentaar meer van havenmeesters als je voor de spuitbeurt drinkwater van het steiger gebruikt.

Na het poetsen en aanbrengen van de stickers begonnen met het plaatsen van de detailkaart van de E-80 plotter. Deze kan je plaatsen als de E-80 afstaat, of als de E-80 zegt dat je mag doen.


In begin april heb ik bij Holland Nautics in Apeldoorn een dag cursus gevolgd voor het bedienen van de E-80. Naast een uitgebreide syllabus heel veel situaties geoefend, spelen met Radar, maken van Waypoints, kaart overlay versus Radar zodat je enigszins ziet wat het radar doet, maken van data boxes etc. Kortom hardstikke handig waardoor dat apparaat niet je vijand wordt maar je nuttige vriend.

Hiernaast zie je waar het schip ligt in het regatta center. Zoals de instructeur al zei, blijf met je vingers van de offset, want de plotter is precies genoeg. Nu dat blijkt want hij ligt echt op de goede plek.

Nog een tijdje zitten spelen met de E-80 en daarna verder gegaan met het inrichten van de boekenkast, ongeveer 30 kilo boeken meegenomen en nu is de SB boekenkast vol. Aan BB zit nog niets. Daarna het servies gewassen met de afwas machine. Deze was ook nog niet uitgetest. Omdat het een kleine is passen de standaard blokjes niet, ja achteraf logisch maar op dat moment sta je even gek te kijken. Dus moeten we poeder gaan kopen....

Overigens werkt de afwasmachine perfect, mits je de watertoevoer open doet, weer zo'n kraan ......

Het schakel paneel is nu voorzien van knop teksten (bedankt Jan) zodat eea niet zo'n zoekplaatje wordt. Plintverlichting en salon verlichting zijn nu te dimmen. Alle pompen werken, kortom het is helemaal goed en werkt. Ook heeft Jan nog extra plusleidingen getrokken naar de Radio's zodat deze nu niet meer hun instellingen verliezen. Dat scheelt ook een hoop ergenis.

Het thuisgemaakte gereedschapsboord heb ik inmiddels in het werkhok opgehangen. Dat ziet er wel profi uit en je grijpt dus niet snel mis.

De Smart Controller ligt nog steeds bij Holland Nautics. Er was een probleem met de garantie, onduidelijk was wanneer het apparaat afgeleverd was en wanneer dan de garantie termijn inging.

Na wat telefoon gesprekken en wat mailtjes hebben we afgesproken dat eea geleverd was op 7 februari 2008 en dat dan dus ook de garantie termijn inging. Holland Nautic heeft nu beloofd dat de Smart Controller in de eerste week van mei gerepareerd terug komt.

De volgende actie was het plaatsen van de printer voor het internet cafe. Het laatje is 42 * 33 cm met een hoogte van 19 cm. De brother printer is van dezelfde afmetingen, maar waar ik geen rekening mee had gehouden was dat de printer aan de bovenzijde 37 cm is. Leuk, het deurtje van de la kan dus helaas niet meer dicht. Het slot zit in de weg en er is dus gewoon te weinig ruimte.

Achter de la is nog wel voldoende ruimte dus moet ik de achterzijde van het laatje weg zagen. Dan kan de printer 2 a 3 cm naar achteren en is eea opgelost. Ach zo blijf je gezellig bezig.

Bij Dico (sailshop) een aluminium ronde buis (3 cm diameter) besteld van 4 mtr lengte. Dit wordt de vlaggen ra voor de AP. We hebben hem voor het eerst nodig tijdens de Delta Lloyd Regatta waar de AP startschip zal zijn voor de 470 baan.

Als laatste de boordjes geplaatst boven de massa schakelaren. Alhoewel het lijkt dat ze in een keurig vierkant zaten blijkt dat niet zo te zijn. Dat komt door het achterwerk aan kabels, waardoor er niet voldoende ruimte was. De plaatjes min of meer er synchroon boven geplaatst.....

Kortom lekker bezig geweest en op naar de eerste wedstrijden......
Eerste proefvaart 2009 12 april 2009
De weersberichten voor de Paasdagen varieerden van prachtig weer tot dichte mist. Eigenlijk dus een beetje lastig om te bepalen wat te doen. Wel een afspraak gemaakt met zoonlief, hij zou sowieso komen op zaterdagavond of op zondag 12 april.

Daarnaast hadden we een uitnodiging ontvangen voor de doop van het zusje van de AP, de Maria-Margaretha. De doop zou zaterdag rond vieren plaatsvinden en daar wilden we eigenlijk wel heen. Na enig overleg waren de plannen als volgt, we gaan zaterdag naar Medemblik, initieele proviand in slaan bij de Deen. Dat allemaal aan boord hijsen, de keuken inrichten, de proviand kasten inrichten en dan naar Makkum.
Rond 10.00 vertrokken naar Medemblik. Daar nog even met Peter de Klerk wat zaken geregeld en vervolgens naar de Deen. Met een mooi paasweekeinde in het zicht waren we daar niet de enige klanten, tsjonge jonge, wat was het daar druk en chaotisch. Na een klein uurtje en een winkelwagen vol reden we naar het regatta center. Auto uitgeladen, kar in geladen op weg naar de AP. Vele zweetdruppels later stond uiteindelijk alles in de kuip.

Het proces van inrichten kon beginnen. Rond half drie zat alles wel min of meer op z'n plaats. Zelfs het gemaakte gereedschapsbord, de documentatie en de printer la zaten op hun plaats. Even pauze en rond drie uur zaten we in de auto op weg naar de Maria-Margaretha.

Truus (onze Sony Navman) zou ons naar Makkum brengen. Rond vier uur arriveerden we in Makkum. Wel vreemd omdat we Makkum eigenlijk alleen maar kennen met de aankomst vanaf het water.

Ook Truus had wat moeite, want die verwees ons naar de werf Prince van Oranje. We reden dus glashard voorbij de plek waar we wel moesten zijn. Maar dat was ook snel geregeld en daar zagen we de Maria-Margaretha liggen.

Het was een gezellig samen zijn met prachtig weer (warm) en een lekker glaasje bubbels. De Maria-Margaretha is, na het faillisement van Victoire, afgebouwd door Breehorn en daar hadden ze een prima job uitgevoerd.

Zoek de verschillen tussen de Maria Margaretha en de Alternative Penquin. Toch weer twee hele mooie Victoires op het water.


Om half zeven waren we weer terug in Medemblik en hebben lekker gegeten bij de 'Twee Schouwtjes' aan de Oosterhaven. Na het eten een rustig avondje aan boord, beetje krant lezen, beetje televisie kijken, kortom recreeren. Laat op de avond kwam Geoffrey onze zoon. Gezien de weersberichten moest het er zondag maar van komen. Windmeter calibreren, auto pilot calibreren, zeilen, ankeren en daarna Sailshop beroven van een heleboel spulletjes.

Met een snorrende CV en een zeer natte nacht werden we pas om half tien wakker. Op de ons bekende wijze, we hebben namelijk het kampioenschap snel verlaten haven, vertrokken we een kwartiertje later. Motor starten, even een minuutje laten draaien. Trossen los, beetje gas box uit, boegschroef een zetje en dan de haven uit. Nu vind ik boegschroeven een beetje....., maar met 42 voet is het wel erg handig. Vijf minuten later waren we op het IJsselmeer en kon ons calibratie proces gaan beginnen. Nu heeft Raymarine ongeveer duizend boekjes bij alle apparatuur gedaan, echter de handleiding van de autopilot ontbrak (dus maar even downloaden een dezer dagen). Het calibreren van de windmeter (dat boekje hadden we wel) was snel geregeld (hij stond al vrij aardig) en nu konden we dus echt gaan zeilen met een mooi lopend windje van 10-14 knopen.



Helaas was het nogal mistig en grijs en had de zon grote moeite om door de nevel heen te breken. Al snel waren we het spoor geografisch aardig bijster. De E-80 had nog geen Navionics detail kaartje, maar onze oude trouwe Garmin 12 deed wat hij moest doen, zodat we uiteindelijk een redelijk beeld hadden waar we op het mistige IJsselmeer uithingen. Blijft een fantastische uitvinding die GPS. Zonder zo'n instrument kan je het op een nevelig IJsselmeer echt vergeten, ook heb je een grote kennis van de lokale omstandigheden. Als we wedstrijden hadden gehad zou ik (als Wedstrijdleider) ze niet gestart hebben en gewacht hebben op minder mist.

Na wat trim activiteiten begon het schip goed te lopen. De snelheid viel ons nogal tegen, maar achteraf blijkt dat het log ongeveer 1,4 knoop te weinig aan gaf. Zoals hiernaast de foto aangeeft is 2,7 knoop in werkelijkheid 4,2 knoop. De E-80 en de Garmin waren het wel met elkaar eens. Kortom ook het log moet nog gecalibreerd worden.

Hoog aan de wind (binnen de 35 graden met 12 knopen haalt de AP op z'n sloffen ruim boven de 6 knopen. Je merkt echt dat dit soort schepen voor veel wind gebouwd zijn en dat ze gemakkelijk aan de wind lopen. Ze zijn wel een beetje loefgierig maar op een uiterst aangename wijze. Een beetje roerdruk is niet weg en je voelt het schip beter aan.

Er stond geen kotter bij (we waren daar te lui voor) en dat levert dan qua snelheid ook wel een half knoopje op. Nadat we eerst het grootzeil hadden gezet dan merk je ook weer dat een Victoire echt een conservatief voordriehoek schip is. Pas als de fok of de genua erbij staan kan je snelheid bouwen. Feit blijft dat ook deze Victoire prima zal gaan zeilen met veel wind met een beetje gereefde genua (meter wegdraaien) en dat dan het grootzeil rustig beneden kan blijven. Vergelijk je dat met onze oude Victoire 933 dan ontloopt het gedrag van de schepen elkaar niet veel. Wel heb ik de indruk dat V42 een stuk rustiger reageert in vergelijking met de oude V933 ook, maar dat is gezien de gewichtsverhouding (2 * zo zwaar) ook niet onlogisch. Kortom bij veel wind genua met een rifje en het grootzeil onder de huik. Dat gaat weer zoals vertrouwd prima lopen en blijf het met z'n tweeen lekker comfortabel. Ook de electrische lieren zijn uitkomst. Deze keer ook gebruikt om het grootzeil te hijsen en het blijkt dat de lieren prima doseerbaar zijn. Het fijn trimmen van de genua gaat ook prima. Het laatste stukje moet je een beetje mee oppassen, dan gaat eea wel wat kreunen. De positie van de loper op de genua rail is ook belangrijk. Staat deze te ver naar achteren dan gaat de genua hoog aan de wind een beetje klapperen. Bij deze wind moeten ze ongeveer in het midden staan op de goede spanning op het achterlijk te houden.

We hebben lekker een paar uurtjes gezeild, waarbij de wind 30 graden noordelijker draaide. Met het nevelige weer weet je dan al snel niet meer waar je uithangt maar de GPS gelukkig wel. Omdat we nog allerlei andere zaken moesten doen leidde de Garmin ons terug naar Medemblik. In de buurt van regatta centrum hebben we de genua opgerold en het grootzeil gestreken. Inmiddels zitten de lazy jacks ook op de giek, dus het strijken was een fluitje van een cent.

Het volgende experiment kon nu gaan beginnen, ankeren !!!

De massa schakelaar stond aan, het anker vrijgemaakt en overboord geduwd. Dat ging vrij soepel, maar ook iets te snel, de ketting twiste in de ketting geleider (zie foto hiernaast) en kwam dus na 6 a 7 meter even tot stilstand.


Diepte was daar 12 voet (zo'n 3,5 meter) dus het was op zich niet zo'n probleem dat het klem liep. Met de hand de ketting vrijgemaakt in de ketting geleider (onderste gedeelte van de lier) en nu met in de hand de lierhandel eea wat harder afgeremd. Je kan dat dus zeer goed sturen. Het anker electrisch laten zakken vind ik eigenlijk zonde van de stroom. Ik vermoed dat we rond de 15 meter ketting over boord hadden gezet (de ketting markers zijn dus niet te zien) en de AP draaide snel en keurig op de wind. Met 60 meter ketting aan boord kan ons tijdens startschip avonturen weinig gebeuren.


We hadden nog geen kettingvanger met lijn, maar gezien de wind (12-15 knopen en vrijwel geen golven) kon de boel even vastgezet worden op de lier. (Rode palletje omhoog en stopper valt dan vanzelf in de ketting grijper). Na een kwartiertje zijn we het anker weer (electrisch) gaan ophalen.


Wat ons opviel is dat de liertrommel (het kaapstander gedeelte, bovenste trommel op de foto) wel wat het dansen was. Het ophalen ging opzich prima en binnen een paar minuten was eea weer aan boord. Gelukkig draaide het anker met de bladen omhoog, maar na wat rommelen hing het weer goed en lag het anker met de bladen naar beneden weer in de ankersteun. Mogelijk moeten we een wartel tussen de ketting en het anker zetten zodat het altijd goed draait. Echter ik vind dat een verzwakking van het geheel, dus we moeten maar even blijven experimenteren.

Inmiddels begon het wat lichter te worden en gingen we terug naar het regatta center. Wat is het manoeuvreren met dit schip een feest. Zonder boegschroef achteruit de box in is geen enkel probleem. Door z'n gewicht zet het allemaal wat meer door, maar de nieuwe AP heeft geen echte schroefwerking en vaart braaf achter haar roer aan. Wel moet je voor korte zetjes even wat meer gas geven.

Na nog eens goed met Alex (assistent havenmeester RC) naar de ankerlier gekeken te hebben lijkt het er verdacht veel op dat de centrale as krom is. Alex (ondanks zijn lengte) past precies in de ankerbak en heeft daar eens goed gekeken, maar dat ziet er allemaal prima uit. Als je de winch van de lier verwijderd dan komt de as vrij en deze staat ook zoet te zwaaien. Geoffrey gaat vanuit zijn werk (Yeeg) maar eens kontakt opnemen met Lewmar.(productie foutje). Moet dus nagekeken worden. Voor de aanstaande Delta Lloyd regatta niet zo'n probleem, maar zo'n dansende lier staat nogal vreemd.



Daarna op ons gemak de zeilen opgeborgen. De nieuwe rocon voor de genua werkt nu perfect (vorige was te smal en kregen we niet over de schoten heen) en het lazy jack systeem is een uitkomst. Zeilbandjes er omheen, lazy jacks lossen en opnieuw vastzetten via de reefhaken en aantrekken en dan de huik erover heen. Klaar is Kees.



Zittend in het inmiddels doorgebroken zonnetje maar weer lijstjes gemaakt. Ik hoop echt dat dit de laatste worden. Eerst nog maar een foutje lijstje, prominent aan top de lier, een aantal lampen binnen die het niet doen, de extra plusleiding (buiten de massa schakelaars om) naar de radio's zodat na stroom uitzetten niet alle instellingen weer kwijt zijn, een niet werkende 12V aansluiting in de garage (staat geen stroom op), verkeerde spanners op de zeereling (moeten door lijn vervangen worden zodat je eea kan doorsnijden om een eventuele drenkeling aan boord te kunnen hijsen), een ontbrekend kapje op een van de wantspanner bussen, een niet werkende Smart controller, een ijskast waar alles in bevriest maar die in de speciale houder geen ijsblokjes maakt (fout van ons trouwens, moeten de zakjes niet in de houder zetten, maar gewoon in de ijskast leggen), kortom nog wat werk, maar het belangrijkste; we kunnen gewoon lekker varen en startschip spelen. Het is nu echt een zalig schip geworden.

Het andere lijstje is nog leuker, veiligheids inventaris voor de AP zoals Sling, Joon, reddingsvesten en een ankerbal. Daarnaast vaste landvasten voor het voorschip (kan je makkelijk met z'n tweeen de box in en uit), een nieuw landvast omdat we er een kwijt zijn, navigatie materiaal zoals Navionics kaart, passer en parallel lineal extra klosje lijn, een aluminium Ra met bijbehorende blokjes voor de vlaggelijn als startschip, een ketting vanger (haak) met lijn en nog allerlei kleine zaakjes zoals kuipkussens, een pikhaak om lijnen op moorings te zetten en nog allerlei andere kleine zaken. Dico heeft een grote bestellijst gemaakt en hoopt alles binnen een a twee weken klaar te hebben. Ook heb ik een droogpak van Margriet gekregen voor de Zwitserleven Round Texel, dat heb je echt nodig als je met een RIB door de branding moet.

Moe maar tevreden zijn we aan het eind van de middag weer naar Rotterdam gegaan.... Op naar het volgende evenement.
Laatste voorbereidingen voor het nieuwe seizoen 23 maart 2009


De laatste voorbereidingen voor het nieuweseizoen zijn weer begonnen. Vandaag naar Peter de Klerk geweest om alle puntjes nog even door te lopen. Afgelopen winter zijn alle timmerkarweitjes afgerond. Er zit nu een deur klink op het werkhok. Jammer genoeg nog niet aan de binnenkant. We zijn nu de eerste boot met een strafcel aan boord. Je kan er echt iemand in opsluiten, misschien voor muitende bemanningsleden ?

Het internet cafe is aangepast zodat er ordners in de kast kunnen. Er is een doorvoer voor de printer kabel en het wordt nu een gezellig kantoor. De drankkast en proviand kast is klaar. De afvoer van de keuken gaat nu wel werken, het deurtje kan nu ook gewoon dicht en er is wat extra ruimte boven de afwasmachine, kortom allemaal prima.

John, de tuiger van de Klerk heeft vanochtend de mast erop gezet. Val van de kotterfok en de genua opgedraaid , zodat de genua nu met de lier gehezen kan worden. De spanners van de achterzeerailing worden vervangen door haken en touwtjes zodat je iemand ook nog aan boord kan hijsen. Het dek is helemaal geschrobd en ziet er weer prima uit.

De saildrive is voorzien van een RVS raamwerk zodat het rubber niet meer los kan komen (zie foto linksboven). Er worden nog dopjes op de zwemtrap gezet en er worden betere bouten en moeren in het draaipunt gezet. Zit nu wel wat gammel. Verder wordt alles weer bedrijfsklaar gemaakt. Als alles goed is wordt de romp as donderdag helemaal gepoetst (is nog nooit gebeurd, want daar was Victoire ook niet echt meer aan toegekomen).

Dan gaat ze vrijdag te water en krijgt de techniek nog een opfris beurt. De gashandel gaat erg zwaar, wordt een ander type kabel opgezet, de keerkoppeling wordt verder afgesteld (slaat er nogal hard in). Een mechanische stop wordt ingebouwd, zodat je de motor onder alle omstandigheden kan stoppen en als laatste wordt er een buiten ingang geplaatst voor de dekwater pomp zodat je ook met buitenwater het dek kan doen. Dat wordt dus een tweeweg kraan.

Alles is erop gericht om volgende week klaar te zijn. Het schip keert dan weer terug naar het regatta center en het ligt in de planning om de op de nacht van 4 naar 5 april weer voor het eerst aan boord te gaan slapen. In dat weekeind gaan we de boot ook verder aankleden. dat wil zeggen de werkruimte definitief inrichten. Documentatie aan boord plaatsen, kortom gezellig en leefbaar maken.....



John is boven hard aan het werk. Ook zal deze week de gerepareerde genua terug komen van North. Tijdens de tocht van Monnickendam naar Medemblik was er een scheurtje ontstaan nabij de schoot aanhechting. We hebben niet kunnen verklaren waardoor dat veroorzaakt is. Zal wel ergens achter zijn blijven hangen. Als laatste worden voordat het grootzeil erop gaat de Lazy jacks gemaakt. Het is voor mij vrijwel ondoenlijk om in mijn eentje het grootzeil op te doeken, daar is het dus net te groot (en te zwaar) voor. We houden u op de hoogte......

Lichte werkzaamheden 6 februari 2009
Op 6 februari zou ik naar Medemblik (en later Texel gaan), echter een heftige buikgriep verhinderde dat. Duizeligheid en buikloop zijn niet de ingredienten om even in de auto te stappen naar Texel. Zwak en ziek op bed liggen lukt me ook niet al te lang dus een beetje in huis rommelen en veel slapen zijn het medicijn.

Omdat ik toch niet echt kan stil zitten ben ik eerst maar eens begonnen met de vervelende klus om alle documentatie van de boot te ordenen. De hoeveelheid gebruiksaanwijzingen, installatie schema's grenst aan het ongelovelijke. Chinees, Frans, Duits, Engels en nog vele anderen talen vliegen om je oren. Eerst maar eens een schifting gemaakt in Engels of Nederlands. Toen nog gekeken of alles nog steeds compleet is qua handleiding, daarna ordenen.

We hebben nu drie hoofdgroepen, navigatie apparatuur, keuken apparatuur en overige zaken zoals Selden, Furlex, FisherPanda en nog allerlei losse zaken zoals CV, drinkwater systeem, dekwas pomp etc etc. Er is nu een ordner met navigatie apparatuur en twee tasjes met uitgebreide omschrijvingen. Daarnaast een ordner met allerlei zaken betreffende de aankoop en een ordner met alle overige zaken. Er is dan nog een Volvo ordner en als laatste een aparte ordner voor de Fisher Panda (generator). Alles kan nu netjes in het internet cafe opgeborgen worden.


Gereedschap is ook altijd een apart verhaal. In de vorige boot hadden we een rol waar alles in zat. Op het moment supreme werd dat altijd een chaos. In de werkruimte heb ik een hechthouten bord laten maken. Dit heb ik een paar maanden geleden mee naar huis genomen.

Zoals ik al eerder verteld had had ik in het voorjaar allemaal nieuw gereedschap gekocht, maar dat is in faillisement als meerdere 'zekerheid' meegenomen door een van de onder aannemers. Nooit meer iets van gehoord, dus zijn we opnieuw begonnen met verzamelen (lees kopen).

Inmiddels begint die set weer aardig compleet te worden en heb ik al het gebruikelijke gereedschap weer klaar liggen. Daarnaast veel haakjes en gereedschaps klemmen geregeld.

Vandaag was dus een mooie dag om eea te ordenen. De bedoeling is dat het bord zeevast is, dat wil zeggen er mag niets rammelen en er mag niets uitvallen.

Nu dat is gelukt, alles blijft tot hoeken van 60 a 70 graden over bakboord of over stuurboord zitten. Alleen als je eea op z'n kop houdt dan valt er wat uit. Tegen de tijd dat de boot op z'n kop ligt hebben we wel wat meer problemen en dan is een uitgevallen tangetje een minor.....

Alles staat nu klaar om aan boord geinstalleerd te worden en de bedoeling is dat we op 14 februari een nieuwe poging gaan wagen. We houden u op de hoogte.....
Het nieuwe jaar 2009 2 februari 2009
Afgelopen week ben ik naar Sjaak geweest om alle formulieren op te halen. BTW verklaring, aanpassing voor het kadaster en de vlaggebrief. Wat een werk omdat allemaal in te vullen. Tachtig keer, geloof ik, het zelfde invullen. Alle rekeningen verzamelen en kopieren voor de Douane, kortom papier werk wat ik haat.

Ook heb ik inmiddels kontakt gehad met Peter de Klerk. Het timmerwerk schijnt af te zijn. Jan (van Jongkind)is de afgelopen week ook weer bezig geweest met de laatste klusjes.

Zaken als een kapotte Smart controler, log en zo worden vervangen. Er komen LED-jes voor de navigatie verlichting op het zij aangezicht sjabloon, zodat ik weet wat ik eigenlijk aanzet. Op 6 februari 2009 moet ik Texel voor een vergadering van de Round Texel. Mooie gelegenheid om even langs Medemblik te gaan en te kijken hoever de mannen nu zijn.

Het blijft de bedoeling om eind maart weer het water in te gaan en dan zou het toch mooi zijn als alles af zou zijn.