logboek 2008
Logboek AP 2008
Kerstmis 2008 en Nieuwjaar 2009 22 december 2008
De afgelopen weken is Stefan (De Klerk Yachting) bezig geweest met de laatste timmerklusjes op de AP. Er is (niet onbelangrijk) een drankkast gebouwd onder de U-bank. Een proviand bak onder de langszitting.

De hangkast in de achter slaaphut is omgebouwd tot legkast voor de keuken en hij heeft nog tientallen andere klusjes geklaard.

Na 5 januari 2009 zal Jongkind eea gaan afronden. Daarna moeten Martin en ik nog een paar klusjes doen en dan..... is ze af (voor zover een boot af kan zijn).

Al met al komt het na een turbulent jaar uiteindelijk wel goed en is het de bedoeling dat de AP eind maart, begin april weer te water gaat.

Het volgende seizoen kent een drukprogramma met wedstrijden en zoals het er nu naar uitziet zult u de AP regelmatig tegenkomen op het wedstrijdwater voor Medemblik. We houden u op de hoogte en wensen u een geweldig kerstfeest en de beste (zeil)wensen voor 2009.
Bespreken werkzaamheden bij de Klerk 17 november 2008


Vandaag de 17de naar Medemblik gegaan.

Zoals we de vorige keer hadden afgesproken gaat Peter nog een hoop afrondende klussen doen. We onderscheiden die klussen in de 'gewone' winterklussen, zoals anti fouling, schoonmaken, winterklaar maken, service beurt motor etc, de polyester klussen, de hout klussen en die klussen die ergens tussen in liggen. Boven een overzicht van de werk de 'Klerk Yachtservice'. Onderstaand wat foto's van de AP zoals ze nu in de hal staat.



Toen ik op de werf kwam stelde Peter mij voor aan Stefan. Stefan is de timmerman van de Klerk. Samen met Stefan alle houtklusjes besproken, zoals bodem in de achterste bakskist, plankjes in het toilet, maken van een drankkast (niet onbelangrijk) en het ombouwen van de hangkast achter in een planken kast voor kommaliwant etc. Daarnaast nog een flink aantal kleinere klusjes. We hebben alles goed doorgesproken.

Eind deze week zal Peter een offerte maken voor alle afrondende acties. En als de offerte oke is dan kunnen de heren aan de slag.....Daarna kan Firma Cornelis Jongkind (de buurman) aan de slag. Ook zelf zal ik dus (samen met Martin) nog een hoop klusjes moeten uitvoeren. Doel : half maart te water en 100% af.

Onder nog een paar foto's van de AP in de hal.
Afronding Alternative Penquin bij de Klerk 10 november 2008
Na de open dagen bij Yeeg (De overkoelende organisatie van Victoire, Dehler en Santa Cruz) is het schip door de delivery ploeg van Yeeg op 27 oktober weer terug gebracht naar Medemblik. De bedoeling was dat het schip afgeleverd zou worden bij de Klerk Yachtservice, maar door een misverstand is de AP weer in haar box terecht gekomen. We hadden dus dinsdag even een spannend kwartiertje toen bleek dat het schip zoek was. Een belletje naar Peter (de Klerk yachtservice) met de vrolijke vraag of hij de sleutels had gevonden leverde de aardige opmerking op over welke boot het ging. Er lag niets voor zijn werf. Gelukkig kon ik snel een van de delivery mensen te pakken krijgen die vertelde dat het schip weer in z'n box lag.

Daags daarna heeft Peter de boot opgehaald en staat ze nu in de hal. Een beetje vuil, maar verder geheel ongeschonden. Peter ontdekte wel dat een van de diamant zalingen een scheurtje had en dat er in de genua een klein scheurtje in het achterlijk zat. Onduidelijk is nog even op welke hoogte het scheurtje zit zodat we kunnen bekijken hoe dat ontstaan is. Gaan we dus nog even uitzoeken.

Zaterdag met Martin bij Peter geweest. Peter gaat nu een aantal zaken oppakken, met name de nog niet afgeronde timmer klussen en wat polyester werk. Daarnaast moet Cornelis Jongkind nog wat zaken afronden en niet te vergeten, ik moet zelf ook nog het eea doen. We hebben weer een mooi lijstje gemaakt met nog alle aandachtspunten. Half maart 2009 wil ik graag dat het schip weer in het water ligt. Op 4 en 5 april 2009 is het United4 in Medemblik en dan zijn we mogelijk startschip.

We zien het wel en we houden u gedurende de winter op de hoogte van het wel en wee van de AP....Mmmmm, dat rijmt, het lijkt Sinterklaas wel.
Open dag Victoire in Monickendam 27 oktober 2008
Met een uitermate lekker zonnetje zijn we op 25 oktober 2008 naar Monickendam gegaan. De V37 was net op tijd af en zij lag samen met de AP aan het steiger bij de Yeeg groep. Yacht Expertise Group is de nieuwe naam van de groep die nu de vertegenwoordiging zijn van Victoire, Dehler en Santa Cruz. Trots wapperde de vlaggen van Victoire in de beide voorstagen van de boten.

Woensdag 22 oktober was de AP vanuit Medemblik vertrokken naar Monickendam. De delivery ploeg heeft die dag met een pittige wind en veel plezier met het schip gezeild. Een rifje en een metertje kluiver weg waren geen enkel probleem voor de AP.

Over belangstelling van klanten was zeker niet te klagen. Er waren zo over de hele dag gezien 70 tot 100 mensen aanwezig. In de hal was de koffie vers en de vlaaien niet mis. Het was een leuke dag. Ook zondag had Yeeg niet te klagen over belangstelling. Ondanks het slechte weer waren er opnieuw een hoop mensen komen kijken. Kortom de open dag nieuwe stijl mag een succes genoemd worden. Volgend jaar zal er weer een opendag zijn in april en als het goed is ziet u de AP opnieuw en naar ik hoop dan 100 % af.

Maandag 27 oktober wordt de AP door dezelfde club terug gevaren naar Medemblik en zal dan direct doorgaan naar Peter de Klerk. Ergens deze week zal ze dan de hal ingaan. Komende weken kunnen we dan beginnen met de finishing touch........

Open dag Victoire in Monickendam 19 oktober 2008
Op 25 en 26 oktober 2008 wordt er in Monickendam de open dagen gehouden van Victoire, Santa Cruz en Dehler Jachten. Zie de uitnodiging hiernaast.

Hoewel de AP nog niet 100 % klaar is (99,7 %) zal ze daar het weekeinde aanwezig zijn om acte de presence te geven.

Zoals het er nu naar uit ziet gaat ze woensdag 22 oktober vanuit Medemblik naar Monickendam. De maandag na de open dagen verhuist ze terug naar Medemblik en gaat daarna de winterstalling in bij Peter de Klerk. Daar zullen de komende maanden ook de puntjes op de i gezet worden om de AP 100 % af te maken. Ook dan zal de CE certificering via CE-proof en met hulp van Dehler Benelux (nieuwe naam nog niet bekend) een feit zijn.
Rommelen in Medemblik op 04 oktober 2008
Van Anton (North) begrepen dat de nieuwe kotterfok aan boord zou zijn, evenals de nieuwe rocon voor de kluiver. U zult zeggen een nieuwe rocon, ja een nieuwe rocon. De vorige was te smal om de schoten aan de kluiver te laten zitten. De schoten moeten blijven zitten omdat het hier een hoog opgesneden kluiver betreft en om de schoten eraf te halen heb je dus een trapleer nodig (plusminus 3 meter boven dek). Afgelopen zaterdag dus de rocon geplaatst en dat gaat nu prima in je eentje. Het ziet er goed uit. De nieuwe kotterfok nog niet geplaatst omdat die rocon nu weer iets te kort is. Die moet North nog vermaken, maar dat wordt geregeld voor de open dag. De foto is ook een beetje trickie want die is van de vorige versie van de rocon en kluiver. Je kan ook goed zien dat de kotter te kort is omdat er rekening was gehouden met een te plaatsen radar. Het radar staat nu achterop en er hoefte dus geen rekening meer te worden gehouden met het radar in de mast. In de hectiek van de laatste maanden was dat door mij even niet gecommuniceerd naar North. Hulde aan North voor de nieuwe kotter en de nieuwe rocon.

Het is nu zeker dat de AP op de open dagen komt te liggen in Monickendam. Voorlopig zal dat het weekeinde zijn van 25 en 26 oktober. Er bestaat overigens een kans dat de open dagen nog een week uitgesteld gaan worden omdat de in aanbouw zijnde V37's en de V35 het net niet gaan halen. Ik zal u op de hoogte houden. Kijk ook even voor het laatste nieuws naar de Victoire site.

Naast het aanbrengen van de Rocon ook nog het nieuwe gereedschaps bord gepast in de werkruimte. Dit gaat perfect passen en ik heb het nu mee naar huis genomen om het in de komende winter verder op te bouwen. Het laatste stootkussen is nu ook aan boord en ik heb een zwemtrap geregeld waarmee het simpeler is om aan via de zijkant aan boord te komen. ja geef het maar toe je wordt wat ouder en het schip is wat hoger. Na nog een paar uurtjes rommelen weer naar huis.

O ja, de rondleiding is nu ook afgerond. Dus voor een uitgebreide foto reportage, ga naar de rondleiding.
Bijeenkomst bij Dehler Benelux op 27 september 2008
Afgelopen zaterdag (27-09-2008) waren de eigenaren van de laatste en enige serie van Victoire 2 uitgenodigd bij Dehler benelux in Monickendam. Sjaak Haakman verwelkomde ons met koffie en soesen en wilde graag een beetje uitleggen hoe eea gelopen was de laatste weken.

Punten die aan de orde kwamen was de CE-keur en de open dagen. De open dagen zijn op 25 en 26 oktober 2008 in Monickendam bij de steiger van Dehler Benelux. De vraag of we het schip beschikbaar willen stellen was snel beantwoord... Graag zelfs, niets is leuker om je schip te laten zien.

De AP zal dus ergens half oktober opgehaald worden, gepoetst worden en is dan gereed voor de open dag. U kunt haar dus zien in Monickendam. Mogelijk zijn we zelf een paar uur aanwezig om uit te leggen wat voor fantastisch schip de V42 is. Na de open dagen zal ze terug gaan naar Medemblik en bij Peter de Klerk in de winterstalling terecht komen. In de komende weken moeten er nog een paar kleine klusjes uitgevoerd worden. Carl (Jongkind) heeft toegezegd dat de optische zaken zoals omschrijving op knoppen aangebracht gaan worden..... O-ja de salonradio wordt nu ook aangesloten. Wie weet hebben we dan ook een behoorlijk televisie geluid. De overige laatste eindjes zullen dus bij de Klerk afgerond gaan worden.

Na in Monickendam geweest te zijn, nog even naar Alkmaar geweest. Zoals het er nu naar uit ziet zal er dus een V35, een V37 en de AP te bewonderen zijn op de opendagen bij Victoire in Monickendam. Uitvoerig met Martin, Mo en Richard gekletst. 25 oktober wordt dus een aardige death line.....
Vergeten zaken ophalen 20 september 2008
Vandaag weer even in het Regatta Center geweest. Het vorige week meegenomen (te grote) beeldscherm bevatte nog een extra doosje met zeer essentiele onderdelen, zoals 220 V voeding en allerlei andere kabeltjes. Die heb ik wel nodig om thuis het scherm te kunnen gebruiken.

De AP lag er prima bij en er was geen wind. Snel aan boord gegaan en de spullen opgehaald om daarna langs Alkmaar te rijden waar ik met Martin het lijstje heb doorgelopen van de nog openstaande punten, die ik in het vorige weekeinde verzameld had.

In Alkmaar was het een drukte van belang. Onder de aanvoering van Martin worden de twee 37 footers en de 35 footer verder afgebouwd. Een 37 staat inmiddels op de kiel en zal mogelijk komende week te water worden gelaten en de 35 werd door Mo op zijn kiel geplaatst. Mogelijk vraagt u zich af, er werd toch nog een V42 gebouwd ? Ja dat is inderdaad juist, maar deze wordt afgebouwd door Breehorn in Woudsend en schijnt inmiddels ook een heel eind in de richting te zijn. Kortom het ziet er allemaal prima uit en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Victoire versie 2 het niet gehaald heeft.

Ook hoorde ik in Alkmaar nog een nieuwtje, namelijk nu Victoire door Dehler Benelux overgenomen is bestaat er een kans dat de AP eind oktober, voordat ze bij de Klerk de winterstalling ingaat, nog als showboot moet gaan dienst doen. Lijkt ons helemaal niet verkeerd en als het doorgaat kunt u de AP in Monickendam komen bewonderen. Wie weet zijn we er wel bij en kunnen wij u uitleggen waarom een Victoire een geweldig schip is. Enfin, we horen het wel komende week......
Winterklaar maken 12-14 september 2008

De bedoeling was dit weekeinde de AP winterklaar te maken. De komende weekeinden hebben we niet echt meer tijd om te gaan zeilen. Dit vanwege jury werk en gewoon werk.

Dit was ook het weekeinde van de Dutch Open Olympic classes en daar had ik me eigenlijk voor vrij gepleit. Echter vrijdag was er een enorm tekort aan Wedstrijd Comite bezetting dus ben ik maar op de 2.4 (zie boven) en 49-er baan voor een dagje boeienboot gaan spelen met een goede collega en een rubberboot.

Dit was een leerzame ervaring aangezien ik al jaren niet meer echt met boeien heb lopen slepen. Ik heb nu weer medelijden met de boeieboot bemanning die ik regelmatig (als wedstrijdleider) alle kanten van het water voor Medemblik laat zien... Petje af voor deze comite leden want dit is echt een zware klus. Ook begon er 's middags een soortement van moesson te vallen waardoor alles min of meer doorweekt raakte. Hulde voor Musto want mijn zeilpak bleef geheel droog. Hooguit enige lekkage bij de nek vanwege het ontbreken van een handdoekje.... Kortom weer ouderwets feest. Moe, maar voldaan, na een klein bezoekje aan Brakeboer, weer aan boord gaan slapen waar lekker de kachel brandde..

Volgende ochtend eerst even wat andere zaken gaan regelen en 's middags begonnen met een grote poetsbeurt van de buitenkant. Hoewel het schip jammergenoeg niet veel gebruikt is wordt alles toch wel smerig. Dan valt ook op dat een V42 wat groter is dan een 933. Na drie uurtjes zag de buitenkant er weer redelijk schoon uit.

De dekwas pomp functioneert prima en je krijgt dus geen boze gezichten van havenmeesters meer omdat je dek afspuit met schoon drinkwater. Allerlei touwtjes opgeruimd en zo weet je dan weer waar alles voor dient.

De rest van de dag een beetje lopen lummelen en internet aan de praat gekregen. De AP heeft z'n eigen netwerk en met behulp van T-Mobile hotspot wordt er een prima (beveiligde) verbinding neergelegd. Het is toch wel apart als je op je laptop je mailtjes zit te lezen in het internet cafe. De Wifi antenne aan boord heeft een enorm bereik en dat kan je goed merken.

Ook begonnen met het verzamelen van documentatie en veel foto's gemaakt voor de rondleiding. Ook weer nieuw lijstje gemaakt van Martin, Leo, Mo, Eric, Toon en Jongkind voor die zaken die nog niet helemaal 100 % zijn. Gaan we volgende week weer met Martin doorspreken.

Zondag alles binnen opgeruimd en schoongemaakt. De AP kan er van de winter weer tegen en zal als het goed is half oktober naar Peter de Klerk verhuizen om aldaar de hal in te gaan. Dan kunnen alle partijen in de winter eea gaan afronden. Auto volgeladen met vuile was, boekjes, documentatie, beeldscherm (gaan we thuis gebruiken omdat deze te groot is voor de voorhut) en andere troep. Daarna (na de prijsuitreiking van het Dutch Open) weer naar huis toe..........
Technische proefvaart op 6 september 2008
Op 6 september hebben we 's ochtends afgesproken met Martin en Firma Jongkind (Carl en Jan) om een technische proefvaart te gaan maken. Jongkind heeft de afgelopen twee weken weer veel werk verzet, zodanig veel zelfs dat we kunnen spreken van een echte afronding.

Toen we rond 10.30 arriveerde was het zwaar bewolkt en stond er een NW vlagerige wind van 5 a 6 beaufort. Op de heenreis naar medemblik hadden we af en toe vanwege de zware buien niet harder kunnen rijden dan 50 km en dat weer verplaatste zich nu onze kant uit. Dus nu niet echt een uitdaging om op lager wal voor het eerst voor het eggie te gaan. Na de kring eens rond gekeken te hebben zijn we maar naar het terras van Brasserie Med gegaan om aldaar de koffie en de appeltaart te gaan gebruiken.(Carl bedankt).

Al snel ging het gesprek over de overname van het failliete Victoire door Dehler Benelux. Een prima actie, want dat betekent dat de Victoires niet verloren gaan en dat ze onder de professionele begeleiding van oa Sjaak Haakman een derde en naar ik hoop een eeuwig leven tegemoed gaan.

Na genoten te hebben van het tweede bakje zijn we naar de boot gewandeld. Daar zijn we gestart met het uitproberen van allerlei zaken. Nu dat was dus niet verkeerd want ten opzichte van 10 augustus 2008 bleek uiteindelijk vrijwel alles te werken. Paar kleinigheidjes nog, maar een prima basis om het weekeinde van 12-14 september eea echt weer opnieuw te testen.

Na regelmatig geplaagt te zijn door forse regenbuien zijn we twee uur later weer op huis aangegaan. Hieronder een mooi voorbeeld hoe Jongkind eea achter de kaarten tafel heeft uitgevoerd.


Een mooie klus.......
De eerste zeiltocht op 5 augustus 2008 11 augusus
Hoera, hoera, de afgelopen drie weken (EK 29er en WK Cadet) hebben we, met een kleine uitzondering van 3 nachten tussen beide evenmenten in, voor het eerst aan boord kunnen leven.

Firma Cornelis Jongkind heeft de meest essentiele installatie zaken net voor onze vakantie afgerond. Licht, koeling, CV (hadden we niet echt nodig), douche, audio en video werken nu vrijwel probleemloos. We hebben in deze twee weken het schip echt kunnen testen en uitproberen. Er moet nog steeds wel een hoop gebeuren, maar het begin is er. Alle lijstjes zijn weer bijgewerkt en we gaan onverdroten verder.

Ook hebben we op 5 augustus voor het eerst gezeild. Er was niet veel wind, maar we hebben gevaren. Eerst geen wind (erg fijn als je voor het eerst gaat zeilen), maar na een uurtje kwam er toch een stabiele wind. Lang leve de rustdag tijdens het WK Cadet....


Met Margriet, Willemijn, Kees en Ewoud zijn we vanuit het Regatta Center van Medemblik het Ijsselmeer opgegaan. Eerst motoren om het manoevreren een beetje onder de knie te krijgen en daarna de zeiltjes gehesen. Het manoevreren valt best mee, het schip is veel groter dan een V933, maar kent nauwelijks schroefwerking. Het schip vaart achteruit achter haar roer aan. Wel kan je goed merken dat het schip 11 ton weegt. Je moet er wel veel rustiger mee omgaan in vergelijking met de oude AP. Box uit was bijna palen aan de overkant raken....., maar box in, met de kont naar achteren verliep feilloos. We hebben een boegschroef, maar eigenlijk heb je die niet echt nodig. Het is trouwens wel wennen aan zo'n boegschroef, je bent snel geneigd dat ding te veel te vaak te gebruiken, terwijl het eigenlijk niet echt nodig is. Het zal wel wennen.........

Boven een foto uit de windstille periode....

Nadat de wind opstak viel het ons op dat de boot snel aanspringt en uitermate prettig op het roer ligt. In de vlaagjes wordt ze op een prettige manier loefgierig. Dank zij Frouk hebben we een paar mooie foto's en een stukje video film. Deze laatste zal een dezer dagen ook op deze site verschijnen.

De komende weken zullen alle betrokkenen, Martin, Jongkind, Polymo, Schokker, North, de Bootsman, Rob en Geoffrey alles uit de kast halen om het schip klaar te krijgen. Uiteindelijk is de vertraging dan een kleine vier maanden, maar hebben we wel een van de mooiste V42 van de hele vloot. We houden u op de hoogte.....

Stiekem gespot tijden het WK-Cadet op 5 augustus 2008 31 augusus
Tijdens onze eerste vaartocht op het vrijwel windstille ijsselmeer zijn we stiekem gespot. Aly heeft vanaf het wachtende startschip van de promotional baan onderstaande twee foto's gemaakt van de AP....Het is geen heftige actie foto, maar toch het begin is er. De AP heeft in iedergeval geroken aan haar eerste startveld.


Overigens tijdens het EK 29-er en het WK-Cadet hebben we de AP voor het eerst gebruikt als slaapschip. Zie bovenstaande logboek notitie.
Eerste technische proefvaart AP 23 april 2008
Na de te waterlating op 23 april 2008 moest er met de AP ook een eerste proefvaart gemaakt worden. De motor startte vrijwel onmiddelijk en de trossen konden los. Nog geen boegschroef, nog geen mast, maar toch er moest gevaren worden.

Zie hier de foto's
Start Logboek 23 september 2007
We starten op 23 september 2007 mt het logboekvan de AP. Hier worden alle zaken in vermeld die niet te maken hebben met de bouw, maar meer met varen en andere zaken.

We beginnen het logboek met afscheid te nemen van de oude trouwe V933 AP. Op 22 september de oude AP opgeruimd en foto's gemaakt, 'an sentimentel journey'. Zie hier de foto's in de Westerhaven van Medemblik.

Over een paar weken verhuist de oude AP naar de nieuwe eigenaren. Als ode....


Veel succes bij de 'nieuwe' baasjes.............