Bouw 2007 2008
De puntjes op de i voor de AP 13 juli 2008

Het is een lange tijd rustig geweest op de site en dat lag meer aan mijzelf dan aan de afbouw van de AP. Veel evenementen, vergeten foto toestel en dergelijke veroorzaken dat.

Voor de afronding van de bouw is er nog een lange lijst te gaan. Zie hier het uitgebreide afrondings-lijst van de AP. Alles wat groen is is nu klaar. Er zijn dus best nog wel een paar punten te gaan.


In de afgelopen weken is Jongkind bijna iedere dag bezig geweest. Het kaartentafel schot is nu een van de laatste zaken die gedaan moet worden. Inmiddels is het schot in de werkplaats en worden alle bedieningseenheden geplaatst. Na afronding daarvan is het zenuwcentrum klaar en kan het testen gaan beginnen.

Afgelopen woensdag zijn onder stormachtige omstandigheden de zeilen geplaatst. Doordat North niet gehoord dat het radar uit de mast verhuist naar het achterschip is de kotterfok aan de korte kant. Bezien wordt nog of we dat gaan vervangen door een grotere fok.


Onder genot van diverse buien zijn we zaterdag hard aan de slag geweest om alle openstaande punten op een rijtje te krijgen. Het schip gaat volgende week woensdag terug naar haar box in het regatta centrum en hopen we tijdens het EK 29er de eerste nachten aan boord door te brengen.

Zie voor de laatste foto's hier.
De stand van zaken voor de AP 16 juni 2008
Cornelis Jongkind is inmiddels weer volop aan de gang. Als je aan boord komt dan breek je je benen over allerlei loshangende kabeltjes, gereedschap en doosjes met allerlei vage onderdelen. Martin, Geoffrey en Rob zijn bezig met de andere niet installatie klusjes en van Anton Brinkhof ontvangen we goede berichten over de zeilen. Met Polymo afspraken gemaakt voor het afronden van de nog uit te voeren polyester klusjes. De eerste testen vinden plaats en het 220 V circuit aan boord werkt via de omvormers, kortom het begint er weer op te lijken. Het empire bus systeem is nog niet volledig binnen, maar zodra dat aan boord is kan de afronding van de installatie gaan plaatsvinden. De generator heeft voor het eerst gedraaid en de CV is ook bijna klaar.....

Hoe lang nog zult u zich afvragen, tsja dat is in dit stadium moeilijk te zeggen. We hebben alle klussen voor dit jaar als startschip afgezegd. We regelen wel andere schepen (bedankt Kees van ms Wodan, Ank en Piet van ms Bevernest en Frans van de ms Jade) en dan is er ook de rust om eea goed af te werken en niet af te raffelen.

Ik hoop dat we in 2 a 3 weken toch echt de eerste serieuze proefvaart kunnen maken en de kinder ziektes eruit kunnen halen. Het ziet er in iedergeval goed uit.....

Onderstaand de aansluitingen van het schip op de mast.

Laatste ontwikkelingen AP 9 juni 2008
Het is een hele tijd erg rustig op de site geweest. Dat heeft meerdere redenen, namelijk een WK Finn Master in Medemblik, de Delta Lloyd regatta en het rondje Texel. Naast deze evenementen bereikte ons op 5 mei 2008 het vervelende bericht dat Victoire financieel in de problemen zat. Feitelijk zou op die dag een feestelijke doop van de AP plaatsvinden in Alkmaar, echter 's ochtend werden we gebeld dat dit niet doorging. Reden was het vertrek van de technisch directeur van Victoire. Na wat belletjes bleek al snel dat er veel diepere oorzaken waren die dat feestje en de afbouw van de boot in de weg stonden.


Om een lang verhaal kort te maken, Victoire besloot surseance van betaling aan te vragen. Alle leveranciers en outsource partijen stopten acuut met werken en de bouw van de schepen kwam stil te liggen. Gelukkig lag de AP al in het water en was al een heel eind op streek en moest feitelijk alleen de installatie afgebouwd te worden. Daarnaast zijn er nog diverse kleine klusjes die afgewerkt moeten worden.

Firma Cornelis Jongkind in Medemblik (is ook de oorspronkelijke installateur) was bereid om verder te gaan en we hebben diverse lijsten samengesteld met welke zaken nog verder afgerond moeten worden. Er moet nog wat verf werk gedaan (interieur), de zeilen moeten nog komen, diverse afdekhoesjes moeten nog gemaakt worden en allerlei andere kleine karweitjes moeten nog ter hand worden genomen. Daarnaast moet het hele traject van de CE-A keuring nog geregeld worden.


Al snel bleek dat alle losse onderdelen (navigatie apparatuur ed) al aan boord waren. De bescherming via het kadaster heeft in deze zijn nut bewezen en daarom bleven alle spullen aan boord.

De boot is op donderdag 7 mei vanuit Alkmaar, via Amsterdam naar Medemblik gevaren en de motor hield zich uitstekend (inmiddels 13 vaar uren). Het was vreselijk mooi weer en de tocht startte rond 09.00 en rond 18.00 arriveerde het schip op het regatta center. Het is wel gek om met een schip te varen waarvan alle meters (met uitzondering van het motor dashboard) het niet doen. Maar met de hand GPS, water kaarten, almanak was het prima te doen. Op 2200 toeren (inloop toerental) halen we op de (hand) GPS bijna 8.2 knopen. Ondanks de stevige wind (ik vermoed tussen de 15-20 knopen) hield het schip zich uitstekend op een wat woelig ijsselmeer. Uiteindelijk blijft het een koopmans en dat kan je dan goed merken.

Een paar dagen later heb ik Martin verzocht om de projectleiding op zich te nemen voor de verdere afbouw. Al vrij snel was er overeenstemming met Carl van Jongkind. Omdat Jongkind veel werk heeft konden zij niet ala minuut het werk weer oppakken, echter de boot is wel al verhuisd naar een plek achter de werkplaats bij Jongkind aan de Breek in Medemblik. Sinds een kleine twee weken zijn we weer aan de slag en zijn er allerlei afspraken gemaakt. De verwachting is nu dat het schip over 2 a 3 weken vrijwel volledig klaar zal zijn. De surceance heeft toch een kleine twee maanden vertraging opgeleverd en met het vele mooie weer van de laatste tijd toch wel heel erg vervelend. De eerste echte proefvaart staat nu gepland voor het weekeinde van 20 juni.


Afgelopen week is Victoire uiteindelijk failliet verklaard. De vier andere schepen worden wel afgebouwd. Een drietal in eigenbeheer en een casco verhuisd naar Friesland waar het bij Breehorn afgebouwd gaat worden. Het is ongelooflijk jammer dat de doorstart poging van Victoire uiteindelijk niet gelukt is. Het blijven kwalitatief en esthetisch gezien geweldig mooie schepen en het zou zonde van het ontwerp zijn als ze niet meer gebouwd worden. In dat kader prijzen we ons gelukkig dat we een van de laatste V42 flush deck bezitten.
Eerste technische proefvaart AP 23 april 2008

Na de te waterlating op 23 april 2008 moest er met de AP ook een eerste proefvaart gemaakt worden. De motor startte vrijwel onmiddelijk en de trossen konden los. Nog geen boegschroef, nog geen mast, maar toch er moest gevaren worden.

Zie hier de foto's
Technische te waterlating van de AP 23 april 2008

Op 23 april 2008 is de AP te water gelaten. Nog niet de officiele te waterlating, maar de technische...

Zijn alle afsluiters waterdicht, werkt de motor etc. Controle, controle dus... Hoewel de installatie nog lang niet compleet is zijn we weer een stap dichterbij het uiteindelijke resultaat. Zie hier de foto's
AP 22 april 2008
Vandaag de laatste foto's die binnen in de hal gemaakt zijn. Morgen, 23 april, zal de AP te water geleaten gaan worden. Om het af te leren.....

Zie hier de foto's.
AP 13 april 2008
Vandaag is het schip op de kiel (schrik niet 3950 kg) geplaatst en is het onderwaterschip verder afgemaakt. De saildrive is uitgepakt en alles is gereed om te water te gaan.

Zie foto's van het onderwaterschip.

AP 7 april 2008
Afgelopen zaterdag 5 april 2008 was de open dag in Alkmaar. Twee V42 flushdecks en twee V37 jachten in diverse stadia. De AP is vrijwel klaar en de andere schepen zijn midden in het productie proces. Plusminus 70 a 80 mensen zijn komen kijken. Ondanks het voorjaar was het koud in de hal, maar geen sneeuw of andersinds. Een kleine presentatie opgebouwd van de bouwfoto's, veel koffie (bedankt Daphne), veel gevulde koeken, kortom een prima verzorging.....

Jammer genoeg mijn fototoestel vergeten, dus echte impressie foto's zijn er niet. De hal was keurig opgeruimd en er was voldoende gelegenheid om de schepen goed te bekijken. Kwetsbare delen aan boord keurig ingepakt. Het was uiteindelijk een komen en gaan van mensen en ik heb een hoop leuke geprekken gevoerd en veel complimenten ontvangen over de wijze waarop de AP ingericht is. Niets mis mee dus.

Rond vier uur 's middags werd het rustig en hebben we op kantoor nog even een biertje gedronken. Een tevreden gevoel overheerste. Een leuke dag en goed georganiseerd door Rob en Martin.

Terug naar de actualiteit....

Op 8 april wordt de AP op haar kiel geplaatst en wordt het roer aangehangen. AS vrijdag wordt de stuurstand geplaatst en wordt de motor installatie verder afgemaakt. Het streven is nog steeds om 25 april de eerste technische proefvaart te gaan maken. Het wordt krap dag, maar het gevoel is nog steeds dat we het gaan halen. 9 mei nadert met rasse schreden en het WK Finn Master wordt niet uitgesteld, dus er is grote uitdaging.....

Afgelopen zondag alles geregeld op het Regatta Centrum in Medemblik. We hebben een mooie grote box en dat gaat dus helemaal goed komen. Dank aan Bob de havenmeester.

De komende weken wordt het even rustig op de site omdat we vanaf 11 april twee weken op vakantie gaan. Dus wees niet verbaasd, maar we zijn even onbereikbaar. Dat alles doorgaat, daar hebben we volledigvertrouwen in. Aan de werf zal het niet liggen......
AP 31 maart 2008
De kiel is er en zaterdag de opendag van Victiore. Het schiet lekker op.....


Klik hier voor de laatste foto's
AP 23 maart 2008

Afgelopen vrijdag was de afspraak met Expertise Buro Van Bunschoten. Dit buro voert jacht aankoop en opleveringskeuringen uit. En paar maanden geleden heb ik met Rob Zwanenburg afgesproken dat we aan het eind van de bouw en de oplevering een onafhankelijk scheepsbouwkundige naar de AP zouden laten kijken.

De heer Van Bunschoten heeft gedurende een paar uren het schip uitvoerig bekeken en zijn eerste conclusie was dat het schip er prima uitzag. Conform CE A werden er nog wel wat puntjes opgemerkt, maar dat zit hem eigenlijk meer nog in de afwerkfase. Hoewel we er bijna zijn er moeten nog wel een hoop details worden opgelost en afgewerkt worden. Een opsteker voor Victoire en vanzelfsprekend voor ons zelf. Uitermate positief.

Komende week komen de kiel, de roerscheg en het roer. Daarnaast wordt de motor verder geinstalleerd en gaat Jongkind verder met het installeren van de CV, de navigatie apparatuur en de kaarten tafel. Ook zal deze week de Jefa stuurstand met autopilot worden gemonteerd. Ton van Bunschoten komt nog een keer specifiek kijken naar de motor montage en als het schip helemaal klaar is zal de eindkeuring gaan plaatsvinden. We zien eea met groot vertrouwen tegemoed.

Zie hier voor de foto reportage.
AP 2 maart 2008
Afgelopen maandag weer naar de werf geweest, Martin was op vakantie. Jammer genoeg wel een camera bij me, maar helaas zat er geen memory disc meer in (zat nog in de laptop van de vorige keer). Dat was even zonde want het schiet prima op.

De motor staat erin, de saildrive (ja ja met 3 blads klapschroef) is gemonteerd. Niels en Leo (Beukers interieur bouw) zijn even weg en Jan (Jongkind installatie) is hard bezig met de installatie.

Voorzichtig zijn we bezig met het aanschaffen van allerlei bijkomende zaken. Al het linnengoed is nu aanwezig (thuis en moeten we nog wassen), glazen zijn aanwezig, Digitenne is aangevraagd, de harddisk recorder (ook van KPN) is aanwezig, kortom het begint er op te lijken. De laatste aanschaf staat hieronder.


De specificaties zijn nu bijgewerkt met wat klaar is en wat nog geregeld moet worden. We zijn over de helft en de planning van 1 april in het water lijkt haalbaar te worden.

De plek op het regatta center in Medemblik is geregeld. Het schip is vanaf 30 april 2008 van harte welkom bij Bob Hanenberg, de havenmeester van het regatta center. We krijgen daar een prima plek. Helaas passen we even niet meer in de Westerhaven, maar het Regatta Center is een prima alternatief. Wilt u meer weten van het regatta center klik dan hier.

Vanaf 4 maart tot 12 maart 2008 zijn we naar Heineken regatta , Margriet als jurylid en ondergetekende als medewerker finishschip. Een leuke (en warme klus) in de Caraib. We zijn dus even uit de lucht, maar 17 maart gaan we weer naar de werf. Via de site houden wij u op de hoogte van alle ontwikkelingen
AP 21 februari 2008
Afgelopen maandag weer naar de werf geweest en alle openstaande punten besproken. De dekramen zijn geplaatst en binnen wordt er hard aan de afwerking gewerkt. Het lijkt erop alsof er niet zoveel gebeurd, maar ondertussen vordert ook de technische installatie. Onderstaand een impressie van het stroom gedeelte. Generator, Victrons en het 220V stoppenbord.


Aan de binnenzijde van het internet cafe en de achterste hut is de afwerking een feit. Een mooie hout klus. Dit wordt dan overtrokken met een dun laagje polyester en vormt na polijsten een mooi geheel met de binnenmal. Een knap staaltje van Niels, Leo en Mo.


Qua foto's zijn er deze keer niet zoveel gemaakt, echter de onderstaande geeft een mooi overzicht van de nieuwe AP. Voor meer foto's kijk hier

Bekleding uitgezocht 11 februari 2008
Boegschroef en ankerlier zijn helemaal afgemonteerd. Accu's moeten nog vastgezet worden


en er moet nog een beschermbekisting komen. De voorhut is nu wel een heel eind klaar. Plafonds zitten er in en de lampen in het plafond zijn gemonteerd. Gaan we naar achteren toe dan zien we het toilet/douche al aardig opschieten, is in de keuken de MicroWave geinstalleerd en beginnen alle loslopende kabels langzaam maar zeker in allerlei kabelgoten te verdwijnen. Het lijkt erop alsof er twee kilometer kabel in de boot zit, maar dat zullen we tzt exact te weten krijgen. Lang leve de inkoop bonnen.

Op 11 februari zijn we naar St Pancras gereden en hebben we bij Cees Stam de bekleding uitgezocht. Matrassen geregeld, stoffering, gordijnen, douche gordijn en kleine salon kussentjes. Hoe het gaat worden laten we nog even in het midden, maar wij vinden het verfrissend en mooi. Rond 1 april zal eea klaar zijn en dat komt mooi uit want dan zal de boot ook in het water liggen.

Blijf de site volgen en zie voor nog veel meer foto's hier
Jongkind (installatie) is begonnen 28 januari 2008

De afgelopen twee weken is er weer een hoop gebeurd. Niels en Leo hebben niet stil gezeten en dat houdt in dat het toilet-douche vorm begint te krijgen, dat de voorhut echt klaar is en dat de wanden van het internet cafe en achterhut nu staan. Op onderstaande foto is dat mooi te zien.


Daarnaast is vorige week Jongkind installatie uit Medemblik begonnen met het installatie werk. Met Jan (Jongkind) en Martin (Victoire) vele details doorgesproken van de installatie. Plaats van lampjes, plaats van apparatuur,kortom te veel om op te noemen. Zo af en toe is het een beetje overweldigend waar je allemaal aan moet denken.

In dit kader wel heel veel steun en creativiteit van Jan en Martin. Plaats is nu bepaald van de boiler en CV ketel (bakskist stuurbank), de generator en de Victrons. Alles zodanig dat gewicht zoveel mogelijk naar het midden ligt en op het diepste punt van het schip.

De houten voetlijsten zijn aangebracht en de dek lay-out is vrijwel klaar. Zo weinig mogelijk obstakels. Dat blijft altijd het mooiste van een flushdecker. Zie hieronder....


Om een beetje een beeld te krijgen heb ik met het fototoestel een (ietwat) beverig filmpje gemaakt. Even geduld voor het laden....kan ff een tijdje duren (6 mB).

Ook is nu de preekstoel, de ankerrollen en de zij instaps gerealiseerd. Zie hieronder.


Zie voor nog veel meer foto's hier
Het inrichten gaat verder 18 januari 2008
Tijdens de kerst en oud en nieuw heeft het werk even stil gelegen, maar op 2 januari zijn de interieurbouwers weer verder gegaan.

De voorhut is vrijwel klaar. Het fundament van de douche toilet is gemaakt en men is gestart met de inrichting van deze (vergrote) ruimte. Wasbakje, toilet, lijst werk etc worden nu gemaakt. Zie hiernaast de basisschets. (Druk op de tekening om hem te vergroten).

De verstaging is onderdeks gezekerd. Voorlopig vastgeschroefd op de steunbalk in de romp en dit wordt later weer vastgelamineerd. Een beproeft concept.

De salon is eigenlijk (op afwerken na) klaar en het eerste deel van de keuken (rompzijde) is geplaatst. De kaartentafel is klaar en het bureau in het internet cafe staat ook. De eerste lenspomp (bediening vanuit de kuip) is geplaatst. De achterhut is ook vrijwel klaar. De schotten van de achterkajuit en het internet koffie zijn vanwege de ruimte beperking nog niet geplaatst.

Op dek zijn inmiddels scepters geplaatst en de kluiver en kotterfok blokken. De lieren zijn geplaatst en men is begonnen met het aanpassen van bakskistruimte deksel. In verband met het iets naar voren plaatsen van de overloop wordt dit luik kleiner gemaakt. Het luik zal ook niet echt gebruikt worden omdat deze bakskist de werkruimte wordt. De deksel wordt dus eigenlijk meer als ventilatie luik gebruikt.

Diverse onderdelen druppelen nu binnen, zo is de generator gearriveerd, de dekluiken, kortom eigenlijk te veel om op te noemen. Volgende week begint firma Jongkind uit Medemblik met de technische installatie. De verwachting is dat het hele installatie proces 4 a 5 weken gaat duren. De motor (Volvo D255) is besteld en zal ook binnen 4 weken geplaatst gaan worden. Zie specificaties D255 hier.

Klik voor de laatste foto's hier.
Het dek is gelegd 15 december 2007
Onderstaand de foto van het meest belangrijke instrument van het dek leggen, de vacuum pomp. Met behulp van deze pomp is het dek gelegd. In het kort, de geprefabriceerde dekdelen worden op de juiste plaats neergelegd.

Met behulp van een paar Parkers wordt eea op de juiste plaats gefixeerd en wordt het folie op maat geknipt. De parkers worden losgehaald, Sikaflex wordt gespoten, opnieuw het dek neerleggen en dan folie er over heen. Daarna zuigt de pomp eea vacuum, parkers weer vast en dan 8 uurtjes wachten.

Zie het resultaat in de foto reportage.
Het dek is gearriveerd 10 december 2007
Het dek is in onderdelen in medemblik vervaardigd door Marron jachtbouw. Onderstaand het gedeeltelijke voordek en de oplopende kantjes van de kuip. Eea is geplakt op een soort perspex en dit wordt dan weer vacuum verlijmd op het polyester dek.

Voor uitgebreide foto's zie hier.

Het wordt nu druk in de bouwhal, twee man van Beukers, twee man van Marron, Mo en nog een paar anderen. Het schip staat nu in de steigers zodat er gemakkelijk aan het dek gewerkt kan worden.

Laatste foto's 03 december 2007
Vorige week zijn we weer op de werf geweest. Veel foto's gemaakt. Onderstaand het stuk vinyllester dat uitgezaagd is ten behoeve van de saildrive. Bijna 3 cm dik en super stevig.

Zie hier voor uitgebreide foto reportage

Het transport van de AP van Medemblik naar Alkmaar 18 november 2007

Op maandag 12 november 2007 is de AP van Medemblik naar Alkmaar verhuisd. Met Ko (chauffeur) gebeld en om half twee afgesproken bij Rhea.
Iets later dan gepland kwam de dieplader aan bij Rhea. Een klein half uur verder stond de AP op de dieplader en even na half drie vertrok het transport naar Alkmaar over de binnenwegen van Noord Holland. Gezien het feit dat de boot 3.70 breed is heb je ongeveer de hele weg nodig. De gele begeleidings auto regelde soepel een vrije doorgang. Een bordje convoi exceptionnel doet iedereen beseffen dat je er op een tweebaansweg echt niet langs kan. Als je er zelf achter rijdt dan is het toch wel imposant gezicht. Bomen, lantarenpalen ontwijkend kwamen we aan in Alkmaar.

De kraan was nog niet vrij, maar om vijf uur 's middags werd via de portaal kraan de AP geplaatst in zijn afbouw box. Met behulp van een vorkheftruck werd het 3008 kg wegende kasko naar de afbouwhal gereden. Zie hier de uitgebreide foto reportage.
De eerste reis van de AP 04 november 2007
De eerste reis van de AP is vastgelegd op video.

Het is slechts een hele korte trip van 50 meter, onschuldig hangend in de kraan, vanuit de mal naar de verrijdbare bok.

Klik hier voor het korte filmpje. Afhankelijk van uw PC en internet verbinding kan het downloaden van de film enige tijd duren. Je hebt ook Quick Time player nodig. Eventueel gratis te downloaden via Quick Time.

Op het filmje is mooi de uitsparing te zien voor de kiel.
De romp is gelost 01 november 2007


Het spannenste moment tot op heden, de AP is nu een echte boot geworden. Zie voor een uitgebreide reportage deze link.
Dek gelost uit mal en op de romp geplaatst 29 oktober 2007
Op vrijdag 26 oktober is het dek, in de mal, omgedraaid en op de romp geplaatst. De nieuwe romp rand paste perfect in het dek, zodat er een stijvere constructie ontstaat. Na het plaatsen van de mal is de mal verwijderd en werd zichtbaar hoe het dek en de kajuit er uitzien.

De kuip, is vanwege het ontbreken van het brugdek, gigantisch groot en het plekje bij de kajuit wordt een van de betere zitplaatsen. In plaats van het brugdek komt er nu een uitsparing met een knevel luik. (Op de foto rechts zie je nu nog polyester, maar daar wordt het luik uitgezaagd). Qua veiligheid wordt er niets ingeleverd, qua instap comfort is een gigantisch verbeterd.

Het resultaat mag er zijn. Hulde aan Rhea want het ziet er perfect uit. De kleur is licht gebroken wit (9001) en dat ziet er fantastisch uit. Het dek is superglad en strak, evenals het kajuitdak. Over het dek lopen is nu oppassen geblazen, zo glad het is. De komende dagen wordt van binnenuit de romp aan het dek vastgelamineerd en dan komt het spannende moment dat de romp uit de mal gelost gaat worden.

Hier de uitgebreide foto reportage.

Keuken in aanbouw 26 oktober 2007
De interieur bouwers Beukers en Hoogendoorn zijn in hun eiegen werkplaats begonnen met de bouw van diverse onderdelen. Onderstaand een tweetal foto's van het keukenblok.

Vordering tot en met 22 oktober 2007

Op 22 oktober 2007 weer naar Medemblik geweest. Het mastschot, internet cafeschot, het kaartentafelschot en het achterhutschot zijn geplaats en het begint nu echt op een schip te lijken. Ook in de dekmal zijn inmiddels de achterste twee schotten geplaatst en het zijschot van de werkruimte. Zie de foto's.

Aanstaande maandag wordt het dek op de romp geplaatst en gaan we praten bij Holland Nautic voor alle navigatie, tv en internet apparatuur. Volgende week zullen, na het vast lamineren van dek en romp, de mallen gelost gaan worden. Dat wordt een spannend moment omdat je dan pas het resultaat kan zien van alle inspanningen.
Vordering tot en met 18 oktober 2007
De afgelopen week zijn de diverse verstevigingen in de romp aangebracht. Het voorschot, mastschot, internet cafeschot en het achterhutschot zijn in voorbereiding en worden binnenkort geplaatst. Aanstaande maandag 22 oktober 2007 worden er foto's gemaakt van de laatste vorderingen. Zoals het er nu naar uitziet zal het dek eind volgende week op de romp geplaatst gaan worden.

> De foto's van 18 oktober 2007 zijn op de site geplaatst.
De romp vordert gestaag 10 oktober 2007


Hoewel het op de site lijkt dat er weinig gebeurt, er is bij victoire en Rhea wel degelijk een hoop nieuws te melden.

Vorige week is er een overleg geweest met de interieur bouwers en daarbij kwam naar voren dat de oplossing van het aparte toilet en douche wel kan maar zou leiden tot zeer kleine hokkerige ruimtes.

Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er naar een alternatief gezocht moest worden. De oplossing is relatief simpel, de huidige toilet douche combinatie (zie links) in het voorschip wordt gehandhaafd, maar de ruimte wordt wel groter, waardoor er met behulp van een douche gordijn toch een water ballet voorkomen kan worden.

De bedden in de voorpunt worden iets korter (was 2.20) en die ruimte wordt bij het toilet douche getrokken, daarnaast wordt de ruimte 5 cm breder. De stang van het baby stag komt nu in het toilet en niet meer in de voorhut.

De geplande wasbak (is in de bestaande oplossing nogal groot) wordt vervangen door een klein aanrechtje met een kleine ronde spoelbak. De kleur van het aanrechtje wordt dezelfde als die van de keuken.

In de keuken worden ook nog wel wat aanpassingen gemaakt, daar later meer over.Boven de spoelbak in de diagonaal van het toilet komt een medicijn kastje. Aan-en afvoerkranen van het toilet/douche komen, net zoals de vuilwatertank onder de BB kooi.

Door deze wijzigingen klopt de geschreven specificatie en laatste tekening niet meer. Daarom ook even de nieuwe indeling hierboven. De excel sheet specificatie is wel volledig bij. In de komende dagen worden zowel de tekeningen als de beschrijving up to date gemaakt.

De dek lay-out begint ook verder uitgewerkt te worden en met Dick Koopmans en North zal een tuigplan opgezet worden wat makkelijk te bedienen is door 1 a 2 personen. Afspraken met de installateur zijn gemaakt hoe we alle apparatuur aan bord moeten plaatsen om tot een goede gewichtsverdeling te kunnen komen. Er zijn afspraken gemaakt met Holland Nautic voor het uitzoeken van alle navigatie apparatuur.



Bij Rhea zijn de eerste modificaties gemaakt aan de romp.

Een kleine opstaande rand (zie foto rechts) is toegevoegd waardoor de hechting van het dek aan de romp nog beter wordt dan deze al was.

Het dek schuift over het randje, wordt verlijmd en daarna weer vast gelamineerd.

Het fundament voor de kiel is nu klaar en kan in de romp geplaatst gaan worden.


Daarnaast is er een aanvang gemaakt met de motor fundatie. Zie binnenkort de foto reportage van 12 oktober.

Kortom, het loopt goed en op schema, wat wil je nog meer.

Eind volgende week romp klaar, plaatsen schotten, daarop volgende week het dek erop en starten met het leggen van het teakdek. Zodra het teak dek klaar is zal de AP verhuizen van Medemblik naar Alkmaar om verder ingericht en afgebouwd te worden.

We houden u verder op de hoogte.
Vorderingen 22 september 2007
Op 22 september de oude AP opgeruimd en foto's gemaakt, 'an sentimentel journey'. Zie hier de foto's in de Westerhaven van Medemblik.

Op maandag 17 september weer in Alkmaar geweest en met Rob en Maarten weer het excel sheet specificaties doorgenomen. De laatste restjes worden nu ook volledig duidelijk. Ook deze specificaties staan weer op de site.

Zaterdag 22 september 2007 bij Rhea wezen kijken. Het dek is klaar. Het kan nu binnenkort op de romp geplaatst worden. De eerste lagen zitten nu in de romp en het vordert gestaag. Twee weken nog en dan moet de romp klaar zijn en dan wordt er gestart met de schotten plaatsen. Zie hier de foto's.
Rhea 8 september 2007
Zaterdag 8 september 2007 weer naar Rhea geweest. Het dek vordert goed. Zie onderstaande Link voor de foto reportage.
Na 1 week bouwen het dek 28 augustus 2007
Op zaterdag 25 augustus 2007 is de gelcoat van het dek gespoten bij Rhea. Zie foto's voor diverse dek details of gebruik deze Link voor de reportage. Planning is dat het dek volledig klaar is op 2 september 2007.
Start bouw dek 20 augustus 2007
Vandaag is gestart met het spuiten van de gelcoat van het dek. De echte bouw is dus begonnen. Aanstaande zaterdag gaan we kijken en moet het dek al een eind in de richting zijn.
Overleg tijdens het jeugd 420 en 470 EK 20 augustus 2007
Op donderdag 9 augustus 2007 om 9.30 afgesproken bij Rhea. De aanpassingen in de dekmal beginnen langzaam maar zeker vorm te krijgen. Het bruggedek gaat verdwijnen. Zie onderstaande foto voor het nieuwe mal deel.


Een van de andere aanpassingen is dat de overloop verhuist naar de stuurstand. Dat heeft dus consequenties voor de bakskistdeksel aan stuurboord zijde. Onder de situatie voor (links) en de situatie na aanpassing (rechts)

















Zie voor meer foto's bij Rhea de keuze foto's.
Bezoek Victoire Yachts in Alkmaar op 28 juli 2007
Tijdens het H-boten en Kielzugvogel evenement in Medemblik een dagje vrij gekregen om met Pieter de specificaties door te nemen. Ik dacht dat we daar wel in een uurtje mee klaar zouden zijn, echter het heeft ons een hele dag gekost. Een aangename maar intensieve dag. Er moet aan zoveel dingen gedacht worden.

Uitkomst, de voorpunt wordt toch onze hut en het zal de eerste V42 worden die niet met een brugdek door het leven zal gaan. Zie hiernaast ons kantoor gedurende de dag.... De wind deed de specificaties vliegen, maar we zijn er wel voor een heel groot gedeelte uit. Zie keuze specificaties.

Lees de reportage voor meer details van het overleg.
Bezoek Rhea in Medemblik 21 juli 2007
Victoire jachtbouw laat het casco van de AP bouwen bij Rhea jachtbouw polyester in Medemblik. Gemakkelijk voor ons omdat we de huidige AP in Medemblik hebben liggen en dat we vrijwel elk weekeind in Medemblik zijn. De voormalige voorman polyester bouw van Victoire komt Andre (foto hiernaast) assisteren met de bouw. De mallen zijn inmiddels in Medemblik. Zie reportage voor meer details van de bouw van het bezoek aan Rhea.
Specificaties Alternative Penquin 18 juli 2007

Na een paar weken puzzelen, denken en discussieren hier de eerste opzet van de specificaties van de Alternative Penquin. Het document is zeer uitgebreid en is daarom in PDF formaat.

Het betreft hier een eerste concept en zal dus gedurende de komende maanden nog aangepast gaan worden.

Er is een speciale keuze specificaties (zie links) en om een goed beeld te krijgen van de aanpassingen en extra's kunt u het document openen en doornemen.

Victoire jachtbouw is inmiddels druk doende om te bezien of alle wensen gerealiseerd kunnen worden.